Kan denna lucka ha s k asbestpapp? I själva ventilationsgången syns ingen eternitkanal så vitt jag kan se, eller?
 
  • Hand håller en ventilationslucka öppen för att undersöka eventuell asbestpapp inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MalinStr skrev:
Kan denna lucka ha s k asbestpapp? I själva ventilationsgången syns ingen eternitkanal så vitt jag kan se, eller?
 
  • Vy genom en öppning i en gul vägg visar en delvis rivet grått betongelement med armering och fjädrar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar nej, knacka på den så blir det ett metalljud , brukar vara av gjutgods.
 
  • Gilla
MalinStr
  • Laddar…
Staffans2000
Precis. Som du själv ser, finns det ingen asbest där. Äldre varianter av samma ventil var isolerade med en asbestskiva på insidan. Vanligtvis är den sedan länge borta pga. att plattan av tidens tand nöts bort.

Staffans
 
BigR
Jag har denna i garagets frånluft. Sparar den i aktiv tjänst som kulturminne. Det är svårt att få tag på riktig asbestpapp numer ;)
Gamla asbestpapp i garagets frånluftsventil som kulturminne, slitage och rost synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MalinStr och 3 till
  • Laddar…
Jag har några i drift med papp på........sitter väl i källaren till pannrummet tror jag.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Precis. Som du själv ser, finns det ingen asbest där. Äldre varianter av samma ventil var isolerade med en asbestskiva på insidan. Vanligtvis är den sedan länge borta pga. att plattan av tidens tand nöts bort.

Staffans
Denna är från 60-talet så det hade kunnat finnas där.
 
Staffans2000
M MalinStr skrev:
Denna är från 60-talet så det hade kunnat finnas där.
Säkert. Men med tidens tand har isoleringsskivan, skingras för vinden.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.