Hej,

Jag skall sätta upp ett staket där jag tänker lägga in några sektioner med armeringsnät där jag tänker att en klätterväxt skall etablera sig och täcka nätet.

Vad finns det för lämpliga klätterväxter som är tåliga, hyfsat snabbväxande och lättskötta?
 
KristinaRT
Du får nog specificera var i Sverige du befinner dig för att få bra svar - något som är snabbväxande i Skåne är det inte nödvändigtvis i Värnamo, Östersund eller Åmål.....

Ska det vara vintergrönt eller är det OK om det vissnar ner? Vill du beskära det eller kan den få bli hur stor som helst? Önskemål om blomning? Vilket väderstreck är det? I närheten av salt eller saltstänk?
 
Den mest tåliga som funkar i stora delar av landet, är en av våra få inhemska lianer, dvs kaprifolen. När den börjar se risig ut efter ett gäng år, så klipper man ner den till backen och börjar om.
Annars är humle snabbväxande, den vissnar dock ner till backen varje vinter. Vildvin är också en lättskött växt som kanske passar er.
 
BirgitS
Vad är det för sorts jord?
Kan du tänka dig att hålla efter gräset runt om (om det nu är gräsmatta intill) så att klätterväxten inte behöver konkurrera om vatten och näring?
Vilken stakethöjd?
 
Oj, tack för snabba svar.

- Det är i Alingsås, Västra Götaland.
- Det är ingen katastrof om det vissnar på vintern men kanske bäst om det inte gör det då man slipper att "odla om".
- Jag vill att sektionerna som är ca 1,3 x 1 m blir grön-täckande och att den växer frodigt, sen räknar jag med att trimma kanterna så inte hela staketet blir grönt ;)
- Det är söderläge.
- Inget saltstänk
- Blomning är ok men inte ett krav
- Jorden är vanlig matjord, det är gräsmatta intill och om det krävs kan jag avgränsa gräset men inte för mycket. Staketet står på en mur av L-stöd så det finns inte mycket näring åt det hållet
 
Klematis eller buskrosor funkar bra till det. Klätterrosor funkar ju inte, de blir för stora, men vanliga rosor får att använda som små klätterrosor.

Kaprifol och humle är också för kraftiga.
 
Nåt i denna stilen...

3D-modell av ett långt horisontellt staket med jämna mellanrum och vertikala stolpar.
 
Tyck gärna till om jag skall ha bredare bräda uppe/nere eller inte :)

3D-ritning av ett staket med horisontella brädor och inlägg om att fundera på brädornas bredd.
 
Snyggare utan den bredare brädan. Om du ändå väjer den bör den gå med även i spaljedelarna.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Till den låga höjden skulle jag faktiskt ta något långsamväxande och som tål hård beskärning. Annars kommer du få något som växer åt alla håll och kanter om du inte sköter om den hela tiden, och det var väl inte riktigt vad du ville? :)
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
@MissAnpassad, yes...och det skulle kunna vara?

Mvh
Mr Inte-Så-Gröna-Fingrar :)
 
KristinaRT
Jag skulle föreslå någon form av klematis (finns sorter man klipper ner varje år, och så växer de upp och blommar igen året efter), svagväxande klätterrosor, klättrande benved, klätterhortensia, kanske ett blåregn (osäker på om det fungerar i den zonen men kolla!), ett annat tips är björnbär (finns taggfria) som tål ganska hård beskärning. Om det är ett i övrigt gynnsamt läge kan du ju också fundera på att spaljéa upp något fruktbärande träd.
Dessutom kan kaprifol absolut fungera men den täcker inte så bra, eftersom den tenderar att ha ett ganska glest växtsätt.
Kom på en sak - visserligen är den inte klättrande, men storleksmässigt skulle vresros kunna fungera bra som grönt inslag - tålig, blommar fint och länge, luktar gott när den blommar. I så fall kan man sätta en planta precis framför spaljén och låta den växa in genom spaljédelen som den vill.
 
Redigerat:
jocke4u skrev:
@MissAnpassad, yes...och det skulle kunna vara?

Mvh
Mr Inte-Så-Gröna-Fingrar :)
Klätterhortensia som exempel.
 
Vildvin eller rådhusvin, växer så det knakar grönt och frodigt. Enda nackdelen är om man sätter det mot hus för det äter sig fast i fasaden med sina klättertentakler :p

1x1,3 m är ju dock rätt lågt så där faller nog många klätterväxter som blir högre och gärna är glesare nära marken eftersom de har anpassat sig till att klättra över andra växter.. Vildvinet som jag föreslog spontant när jag såg skissen och tänkte storlek bullerplank drar utan tvekan upp 2-3 meter på bara någon månad om den har möjlighet så du kommer nog få trimma en del.

Finns det måhända någon lägre klätterros som skulle kunna fungera?

En annan idé (som visserligen kräver lite mer skötsel och är lite mer avancerad att anlägga) är att göra en vertikal "växtvägg" av de staketsektioner där du vill ha grönt. Så kan du odla gräs och andra växter på/i staketet istället. Lägger med en länk mest som inspiration:
http://natgeo.se/natur/vaxter/lodrat-tradgaard
 
Jag kan inte komma på någon klätterväxt som skulle uppfylla dina förväntningar. Ytan den förmodas täcka är alldeles för liten och för låg. Klätterväxter blir ju alltid smalast nertill och väller sedan ut om de har något att klättra på. Tänk också på att snabbväxande betyder att växten fortsätter att växa långt efter att vi tycker det räcker.

Planterar du en klätterväxt på så liten yta att expandera på kommer slingorna snabbt nå höjden på staketet och därefter lägga sig över kanten och bli marktäckare. De kommer alla att växa mot den ljusaste sidan.

Vad är syftet med planteringen? Vill du uppnå en lite mjukare linje än vad staketet är så kanske det finns andra tänkbara lösningar, Några vackra planteringar med div. barrträd, enstaka perenner och kanske någon buske som är långsamväxande och inte tar över helt...eller något vackert litet träd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.