Har fått Ok att bygga en klättervägg åt ungarna på grannens friggebod. Har lite funderingar kring material-

Eftersom det är utomhus och vill gärna att den håller i minst 5 år utan att den blir obrukbar. Hälften av väggen är utsatt för regn och väta.
Vad ska man köra för material utifrån bäst valuta för pengarna och livslängd.

Min tanke är:
1) Vanlig plywood och sen fasadfärg
2) Osbskiva och sen fasadfärg
2) Form plywood för betonggjutning + fasad färg (vill nog måla något roligt ändå)?

Som sagt, det ska hålla utomhus i några år. Jag täcker nog över väggen när det är som blötast under höst och vinter.

Målad friggebod med måttangivelser planerad för klättervägg, hälften utsatt för väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S
OSB lär inte hålla i längden för infästningar till greppen. Formplyfa är dyrt och inte enkelt att måla. Dessutom ingen friktion. Med beräknad livslängd på 5-10 år hade jag valt plyfa minst 15 mm beroende på hur du gör infästningen mot boden. Måla den.
Jag hade nog velat montera plyfan på distanser mot grannens bod så att den inte får för mycket skruvhål, och ventilation mellan fasad och plyfa.
Om du kör med vanliga klättergrepp som fästs i islagsmuttrar så är tipset att säkra islagsmuttrarna från baksidan med två kraftiga klammer från klammerpistol, så slipper du besvär med att de trillar bort.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Har byggt liknande klättervägg till mina barn på våran garagevägg. Velade mycket fram och tillbaka men till slut satte jag greppen direkt på fasaden. Kostnaden för att regla ut, skivor och färg blev för stor i mitt tycke. Kan hellre byta panelen om ett gäng år när barnen tröttnat om det behövs, eller så målar jag bara i skruvhålen ordentligt. Klättergreppen har suttit uppe i två år nu utan problem men används inte så flitigt som tänkt (Barnen är 5 och 8 nu).
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Först funderade jag på att sätta dem direkt mot fasaden, men vill hellre ha möjlighet att justera greppen med åren och det tror jag är avgörande för hålla igång "intresset", det är min teori. Iaf, jag tänkte faktiskt regla upp skivan och köra med islagmuttrar enligt Totte_S. Att häfta dem var en god idé. Vad för typ plyfa ska man ha? Det finns lite olika varianter... kör på vanlig konstruktionsplywood?
 
Totte_S
Ju fler lager plyfan har desto starkare - och dyrare - blir den. Det är ju inte höga höjder eller stora belastningar med barn på väggen så undvik de sladdrigaste skivorna...
 
Har suttit och räknat lite... blir lite dyrt med både klätterfästen och material.

Tror trämaterial är ca 1000:- och sen klättergrepp from amazon ca 2000:- (120 grepp, ingår islagmuttrar och fäste) och sen tillkommer färg. Yikes... (O_O)

Kan man skippa att grundmåla och bara applicera fasadfärg? Mestadels för att spara tid.
 
Vi köpte ergohold http://ergoholds.com/Hem



Vi har flyttat en del grepp och då bara målat i hålen. Men våran lösning passar såklart inte alla.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Nu när man har räknat på det... Då är din lösning mycket mer smidigare och billigare
 
Nu är det 28 år sedan jag var me dom att bygga liknande klätterväggar. Vi använde plywood med reglar cc60.
Greppen göt vi faktiskt själva, då hade vi befintliga några grepp som vi gjorde gjutformar av i silicon.

Men som sagt, målad plywood.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Liten fundering bara: Hur länge är en så liten vägg intressant för barnen?
 
To be honest... Ingen aning. Men jag hoppas på att modulera väggen med att bygga ut den med åren för att hålla igång klätterintresset. Att bara ha väggen att ha något att skruva vid ombyggnad är nog bra för framtiden. Men, det kan så väl gå åt pipan...
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
Jag hade en klättervägg (inomhus dock) för barn och den höll hur bra som helst med träskuv i gips+osb. Så underlaget för barn som inte väger för mycket behöver inte vara så mycket som man tror. Regla upp och sen på med billigaste form av "plankor", råspont kanske? Varje grepp har ju 2-3 fästen och varje skruv håller ju rätt många kilo så fort den sätts i riktigt virke
 
Det är bara småungar som ska klättra, så råspont lär ju fungera om den är reglad rätt... och billigt =).

Jag ska sitta och fundera och räkna lite och komma fram till vad jag ska göra. 1) Lägga billiga brädor och skruva fast greppen direkt 2) Köra plywood med slagsmuttrar.

Jag propsar för en plywood eftersom det ingår skruvar och islagsmuttrar om man beställer från Amazon. .. Annars måste jag slänga dem.... det känns lite waste.

https://amzn.to/2UH5FyY
 
Hej Alla,
Jag har börjat jobba på väggen nu. Valde plywood istället för osb. Det blev dyrt men... jag måste prova.

Det är säkert overkill, men jag har ingen aning hur plywood beter sig utomhus, obehandlat material utomhus är nytt för mig. Så jag oljar på alla kanter och hål, samt grundmålar och fasadmålar på samtliga ytor förutom baksidan.

Det jobbiga nu är att olja 90 hål med pensel och det tog för mycket tid och för blaskigt med pensel och fingrar... Finns det något vettigt sätt att grundmåla insidan av hålen med något hemmagjort verktyg Hålen är 12 mm...

Plywoodskivor på arbetsbockar i ett garage med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dank
  • Laddar…
Jag gjorde en mindre klättervägg hemma på en av våra väggar. Det har gått bra intill vidare, men vi har såklart betongväggar så jag är helt säker på att det håller. Köpte klättergreppen från en danska sida jag hittade, tyckte de hade en fin prisklass. Dock lite synd att man ska betala för frakten. Någon annan kanske har hittat något bättre. https://www.kids-world.com/sv/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.