Har klätterrosor som fått angrepp, se bilder. Vad göra? Ska jag klippa ner dom nu eller ta bort alla blad som ni ser på bilderna? Klätterrosor med blad som har mörka fläckar och tecken på angrepp. Bakgrund med trädäck och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blad från klätterros med flera svarta och bruna fläckar och prickar, som ser ut som angrepp av skadedjur eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sannolikt svartfläckssjuka som är en svampsjukdom som ofta drabbar rosor.

Här kan du läsa vad du kan göra;

https://gds.se/tradgarden/vaxter/rosor/svartflacksjuka-paa-rosor

Rosensläktet har ett antal sjukdomar som de är särdeles mottagliga för, svartfläckssjuka är en, det finns flera. En del rosensorter är mer mottagliga än andra och det är tveksamt om det är värt att hålla på med bekämpning.

Jag odlar aldrig rosor, tycker inte om dem, de är taggiga och alldeles för ofta blir de sjuka 👎
 
Du behöver inte göra något alls.
Nästa år är förmodligen ett bättre år och rosen finare. Vissa år är rosor mer utsatta för svampar och insekter än andra år.

Ge mycket kompost på våren och hösten och lite näring på våren så blir det nog bra. Lagom med vatten är också viktigt. I år har det nog blivit lite för mycket vatten på vissa platser.

Om det är en sort som blir väldigt angripen varje år och du tycker att den är ful är det bättre att ta bort den.

Vissa sorter är som @Abies koreana skriver mer benägna att få svampangrepp.

Jag tycker dock att det är oerhört trevligt med rosor och odlar dem gärna men jag brukar välja sorter som är motståndskraftig mot olika typer av åkommor.
 
Jiji Jiji skrev:
Du behöver inte göra något alls.
Nästa år är förmodligen ett bättre år och rosen finare. Vissa år är rosor mer utsatta för svampar och insekter än andra år.

Ge mycket kompost på våren och hösten och lite näring på våren så blir det nog bra. Lagom med vatten är också viktigt. I år har det nog blivit lite för mycket vatten på vissa platser.

Om det är en sort som blir väldigt angripen varje år och du tycker att den är ful är det bättre att ta bort den.

Vissa sorter är som @Abies koreana skriver mer benägna att få svampangrepp.

Jag tycker dock att det är oerhört trevligt med rosor och odlar dem gärna men jag brukar välja sorter som är motståndskraftig mot olika typer av åkommor.
Ojoj🙄! Jag tog bort alla blad igår som var ngripna o klippte till den lite….har jag förstört den nu? (Den är jättestor o ca 20år gammal)
 
Nej du har absolut inte förstört den. Rosor är väldigt robusta och inte alls så svåra som folk tror.

Näring, mull och lagom med vatten är grunden för rosodling. Sedan kan man greja med beskärning och uppbindning och allt möjligt om man vill.
 
  • Gilla
Malinelisabeth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.