Har köpt 15mm hårda rör och kopplingar på jula, kanske inte den bästa kvaliteten en tycker ändå det borde gå att montera enligt instruktionerna. Dom säger dra åt så mycket du kan för hand och dra sedan 1-1/4 varv med nycklar.

Problemet är att jag kan dra max 1/2 varv med nycklar sen är det stopp. Har jag missat något grundläggande? Är jag alldeles för svag? Är kopplingarna av så dålig kvalitet?


Mvh
Jeppe
 
Rickard.
Ta och leta fram en större skiftnyckel så blir det lättare. Det hjälper också att smörja konan och gängan lite med exempelvis vvs pasta (locherpasta eller multipak)
 
Redigerat:
För hand innebär alltså bara att dra an muttern med näven utan verktyg. Alltså inget mer än att bara dra in till första anliggning. Från det läget till åtdragen kan det omöjligen bara vara 1/2 varv.
 
Som skrivs ovan använd pasta mycket troligt att det nyper fast annars.
 
M
Ett tips är att köpa blocknycklar, extremt mycket lättare att dra med dem.

Själv körde jag med skiftnyckel och det var bökigt. Men det är riktigt tungt, jag hade en 13 eller 14 tum skiftnyckel och det var tungt ändå.

För 28mm kopplingar var jag tvungen att lägga röret på marken och använda hela min kroppstyngd för att kunna dra åt dem enligt instruktionerna.

Och använd gärna pasta på gängerna, julas kopplingar är säkert inte försmorda.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, smörjde och tog en större skiftnyckel så gick det att få runt den ett varv.

Nästa bekymmer jag har är hur jag ska kunna hålla emot vinkelkopplingen i ett hörn på ett bra sätt, har läst att polygrip/rörtång är obra att använda. Så kanske är det något tips ni som kan det bättre har att ge?
 
Staffans2000
Stor skiftnyckel,
 
M
J JeppeKa skrev:
Tack för svaren, smörjde och tog en större skiftnyckel så gick det att få runt den ett varv.

Nästa bekymmer jag har är hur jag ska kunna hålla emot vinkelkopplingen i ett hörn på ett bra sätt, har läst att polygrip/rörtång är obra att använda. Så kanske är det något tips ni som kan det bättre har att ge?
Hålla emot brukar vara lättare men även där har storleken betydelse.

Problemet med polygrip och tänger är att du pressar ihop kopplingen ju hårdare du drar och kan därför skada den.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.