Gjorde en koll på olika klämringskopplingar och det skiljer onekligen i pris.

ex T-rör 15x15x15

Biltema 74,90
Jula 99,00
Bauhaus 39,95
Clas Olson 135,00
Rinkaby rör 61,50

Man blir ju lite nyfiken på Bauhause's kopplingar är det någon som använt deras kopplingar och har erfarenheter ang kvalitet osv ?

Clas Olson ovan är kromad de övriga är mässing Classe hade inte enbart mässing som val.
men prisskillnaderna är iaf stora..
 
Det är stor skillnad att "känna" på kopplingar av olika fabrikat. Det är några år sedan jag tittade närmare på Biltema kopplingarna, de de hade då kostade ca hälften jämfört med andra billighetsalternativ. Men Biltema kopplingen då kändes som den var gjord av plast. Det vr den inte, men de hade lyckats spara in så mycket på godstjocklek, att den var väldigt lätt.

Om det sedan spelar någon roll med hur mycket metall som gått åt, är ju inte säkert.

Kopplingar jag köpt på rinkabyrör, som ju säljer proffsmärken, har jag aldrig haft problem att varken få i röret, eller få kopplingen tät. Kopplingar jag köpt på Bauhaus har jag ibland haft stora problem att få in röret i. Verkar vara en fråga om tolerans på innermåttet på klämringen.

Mn jag har inte så mycket erfarenhet att jag vågar dra några slutsatser. Numera sedan Hornbach öppnat i närheten så köper jag VVS prylar där om jag skall köpa över disk.

Jo en koppling som jag haft problem med. Som jag köpte på K-rauta, samma finns på Bauhaus. Det är en klämringskoppling med övergång till R15 gänga. Där sitter en extremt tunn 6-kant för mothåll, när man drar muttern till klämringen. Den har dessuton en rund kant åt ena hållet så att en nyckel man håller mot med inkräktar på utrymmet för klämringsmuttern när man drar. Då kan man inte dra muttern tillräckligt, den tar i nyckeln man håller mot med.

Jag började söka efter en fast nycket som inte skulle vara så tjock. Men hittade ingen förrän jag gick på Ö o B av alla ställen. De hade en jättebillig nyckel av kass kvalitet. Men där man sparat in på godset så att den fick plats i kopplingen.

Men det är en typiskt dåligt genomtänkt detalj i kopplingen.
 
Kollade runt en del när jag jagade kulventiler och Bauhaus var billiga. Tror Bauhaus och Biltema körde samma fabrikat, va samma logga om jag inte minns fel. Men man får kolla flera delar för det skiljer i pris även där, Bauhaus är inte billigast på alla alltså. Själv köpte jag kopplingar på Jula då de kör märket Gelia som ägs av grossisten Ahlsell. Man kan nästan känna kvaliteskillnaden mot billigare motsvarighet.
 
Fast det var Gelia som hde den där märkliga kopplingen som inte gick att spänna utan 5kr nyckel från Ö o B.
 
hempularen skrev:
Fast det var Gelia som hde den där märkliga kopplingen som inte gick att spänna utan 5kr nyckel från Ö o B.
Vart glad att du inte behövde 500:- nyckeln. Skämt åsido, kanske finns dåliga saker där med men generellt sett håller Gelia hög kvalité i mina ögon. Ska man köpa i butik är det ett väldigt prisvärt alternativ. Ska man däremot handla på nätet är ju proffsgrejerna snorbilliga jämfört med butik. Vatette kostar ju 2-3 gånger så mycket i fysiska butiker.

Å andra sidan har både jag och min rörmokare haft mindre problem med hans klämringskopplingar och han kör uteslutande Vattette. Så även den bäste kan få problem.
 
Redigerat:
Krilleman
Oavsett koppling kan man alltid få problem om man gör fel! Att följa monteringsanvisningarna är viktigt.

Vatette har jag snudd på aldrig haft problem med. Och i priskillnaden kommer den ju då på 3:e plats med 50 öres skillnad mot VSH som rinkaby säljer för 61,50!

http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf

Och jag kan ju bara hålla med Spekerök (som ni redan förstår)
Köp inte "noname" för att spara in på det viktigaste ni har i era lägenheter/hus. Vattenskador är inte att leka med.

Att handla material med "säkervattenloggan" är alltid en trygghet att det finns korrekta monteringsanvisningar!
 
Jag har inte handlat från Rinkaby på ett tag så de kan ju ha bytt till någon kinaleverantör för att tjäna några kronor extra. Tidigare åtminstone hade Rinkaby samma grejer som du kunde köpa på Comfortbutiken till fyrdubbla priset, dvs kvalitetsgrejer och de var ogillade av de andra i branschen för att de hade "för låga" priser, men älskade av oss kunder. Då hade jag aldrig bytt mot Biltema eller liknande för att spara några kronor, men som sagt jag har ingen koll på Rinkaby idag. Bauhaus har knepiga leverantörer på vissa saker så där undviker jag att handla viktiga saker om det inte är från kända leverantörer.
 
Krilleman
Ordinarie klämringskopplings-sortiment hos rinkaby rör är som redan skrivet VSH.

Monteringsanvisning VSH
. Observera att denna koppling inte får dras på slät mässingsände på soft-pexblandarrör som många tillverkare har idag! Och denna koppling får INTE smörjas.

Conex och vatette är endast tillfälliga partier varför sortimentet inte är komplett av dessa tillverkare.
 
Ett tips på hur man kan få tag på billiga kopplingar är att leta i dom engelska nät butikerna.
ofta ligger kopplingarnas pris under halva priset jämfört med ex Rinkaby rör. Beställer man via EU land så slipper man betala moms och tull.
 
Har du någon länk?
 
B
Nån som har tips på vem som har bra pris på Vatette? 22mm kopplingar...
 
Hornbach brukar ha Vatette. Och de saker jag jämfört pris på, så brukar de ligga ungefär som Rinkabyrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.