Hej,

Jag köpte en FMM köksblandare med softpex som ska anslutas till mina befintliga kopparrör.

När jag kollar på en instruktionsvideo från bygghemma så sätter han på en klämring, men på Gustavsbergs reklamfilm syns inte att de använder klämring, utan de verkar bara sätta ner softpexröret och dra åt muttern


Hur ska man göra på bästa sätt?
 
  • Gilla
maclund
  • Laddar…
I Bygghemmas film så har dom delat kopplingen i dom olika beståndsdelarna.

I Gustavsbergs film så låter dom kopplingens delar sitta ihop, därav ser du ingen klämring.

I Bygghemmas film så trär dom på en alldeles för stor klämring på slätänden.

Edit: tre bilder på förstora klämringen,
Händer som håller en överdimensionerad klämring nära ett rör, illustrerar felaktig storlek i kopplingsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en för stor klämring och mutter intill en rörets slätände, exemplifierar felaktig installationsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Händer som monterar en för stor klämring på en rörkoppling med Bygghemmas logga i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klämringen (och muttern) ska ”smita åt” runt röret/slätändan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jumpingjolly
  • Laddar…
S
Klämringen sitter redan monterad i kopplingen med mutter när pexröret trycks ner i Gustavsbergs video.
 
  • Gilla
Jumpingjolly
  • Laddar…
Tack för svar.

Så här ser det ut idag. Behöver jag något ytterligare? (Förutom att tvätta skåpet? )

Ska jag sätta en klämring på den släta delen av softpex-röret?

Jag vet inte vad som sitter där på befintlig installation, men eftersom de inte ens kopplat varm- och kallvatten rätt kanske det saknas andra saker också...
 
  • VVS-installation under handfat med kopplade och okopplade rör samt softpex-rör och klämringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Näransikt av ett grått softpex-rör med slät del och anslutning, potentiell installationsfråga diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
I Bygghemmas film så har dom delat kopplingen i dom olika beståndsdelarna.

I Gustavsbergs film så låter dom kopplingens delar sitta ihop, därav ser du ingen klämring.

I Bygghemmas film så trär dom på en alldeles för stor klämring på slätänden.

Edit: tre bilder på förstora klämringen,
[bild]

[bild]

[bild]

Klämringen (och muttern) ska ”smita åt” runt röret/slätändan.
Demmpa Demmpa skrev:
I Bygghemmas film så har dom delat kopplingen i dom olika beståndsdelarna.

I Gustavsbergs film så låter dom kopplingens delar sitta ihop, därav ser du ingen klämring.

I Bygghemmas film så trär dom på en alldeles för stor klämring på slätänden.

Edit: tre bilder på förstora klämringen,
[bild]

[bild]

[bild]

Klämringen (och muttern) ska ”smita åt” runt röret/slätändan.
Tack för hjälpen! Om du har möjlighet, se gärna ytterligare fråga ovan
 
S
Du får ta fram skjutmåttet och mäta det befintliga blandarröret om det har samma diameter som Softpex-röret 10 x 1,0.
Är det 10 mm behöver du bara flytta över muttern och helst använda en ny klämring.
Är det 12 mm behöver du en förminskning 12 x 10 istället för en klämring.
 
  • Gilla
PizzaHamburgare och 1 till
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Du får ta fram skjutmåttet och mäta det befintliga blandarröret om det har samma diameter som Softpex-röret 10 x 1,0.
Är det 10 mm behöver du bara flytta över muttern och helst använda en ny klämring.
Är det 12 mm behöver du en förminskning 12 x 10 istället för en klämring.
Tack det funkade bra - förutom att den kommer någon enstaka droppe från kallvattnet. Ska man använda locherpasta eller bara dra åt hårdare?
 
S
Locherpasta är aldrig fel, fyller upp eventuella repor i rör och koppling.
Man brukar behöva dra 1 - 1 1/4 varv med verktyg efter man dragit muttern med handkraft.
 
  • Gilla
Jumpingjolly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.