Hej

Bytte bänkskiva hemma till en som såg ut som dom andra men var något tjockare, så blandaren kom lite förhögt upp och rören blev lite för korta till dom befintliga kopplingarna. Tänkte att det går la och fixa med en klämmringskoppling från Clas ohlson, man sågar av rören från blandaren och sätter kopplingen imellan, undrar nu bara hur en sån fungerar, ska man klämma på den lilla delen som följer med eller klämms den själv på när man drar åt den på röret.

Kan jag sedan sova gott om natten och veta att min koppling från Clas Ohlson inte kommer att läcka? :)
 
Rören blir ju inte så mycket längre med en klämmringskopping !

Dessutom behöver du stöhylsor annars skall du nog inte sova alls.
 
Det är max 5 mm om äns det...hur gör du med Stödhylsan då...tror den också följer med i paketet...Behöver du nåt verktyg till att klämma eller klämms det när man drar åt sen

 
Den lilla delen?? Menar du själva klämringen så kläms den åt när du spänner kopplingen. Men om rören är för korta så lär du behöva två skarvar på varje rör med en liten rörstump i mellan. Har du mjuka rör (som det brukar vara på blandaren) så ska du använda stödhylsor. Och var noga med att få i rören i kopplingarna ordentligt.

 
Tror du inte kopplingen bygger soppas mycket så det räcker med en koppling?
 
Vad hade du för koppling tidigare då?
 
Det var en T-koppling, antagligen klämring på den också såg det ut som
 
En vanlig skarvkoppling bygger max nån millimeter, alltså rören möts nästan inuti.
Men du kanske skulle kunna ta en 10-R15 utv gängad koppling på blandaren, och en halvkoppling på det inkommande röret. Det bygger lite mer.  

Hmm.. funkade inte att länka bilderna, men du hittar kopplingarna på clasohlsons sida
 
Eller kanske sätta dit en Balofix eller likvärdig produkt, kostar lite mer men den ger dig en "förlängning" av röret plus att du får möjlighet att stänga vattnet endast för just denna kranen vid t.ex packningsbyte.

Använde själv denna lösningen på en tvättbänk i källaren där rören blev förkorta efter att vi la klinker på golvet.
 
upptäckte nu när jag har kopplat en bit k-rör till min klämmmringskoppling som jag ska ha som förlängning, (andra sidan på klämmringskopplingen ska blandan i) att andra änden på k-röret ska i en annan sorts klämmrings...en t-koppling där måtten är helt olika 3/8 eller vad det står....nu vet jag inte riktigt vilken klämmring jag skall ha för den vanliga passar inte i den förkromade klämmringskoppling TIPS!!!
 
jag är inte med på vad du menar.

beskriv tydligt hur det såg ut från börkjan och detaljer om de bitar du sätter in nu (dimensioner, kopplingstyp etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.