Hej!

Jag planerar att bygga ett utekök. Tänker mig att klä in konstruktionen med 28x45 impregnerade ribbor utanpå 95x95-stolpar. Frågan är hur detta görs snyggast och bäst?

Alternativ:

1) Gira ribborna så att de möter varandra i 45 graders vinkel i ytterhörnen. Se vänster bild i första bifogade bilden. Om jag t ex skruvar två skruvar i varje ribba in i 95-stolpen kommer då mötet mellan ribborna att se snyggt ut när väder och vind (läs: temperatur och fukt) gjort sitt? Risken är väl att om virket vid byggandet nu på vårkanten är fuktigt så kommer det att bli en glipa när det torkar vid varmare väder? Kan man möjligen avhjälpa den risken med att dessutom limma ändarna? Tips på lämpligt och starkt lim för detta?

2) Ribborna möter varandra i 90 graders vinkel. Kanske inte den snyggaste lösningen, men troligen den vettigaste. Bör man skruva in i änden på den ena ribban med risk för sprickbildning eller räcker det med att skruva respektive ribba med ett par skruvar in i stolpen?

Ett alternativ till ovanstående är att placera ribborna mellan stolparna. Snyggt tycker jag, men infästningen är svårare. Antar att 90 graders vinkeljärn på insidan är den vanligaste/enklaste lösningen. Alternativet till det är kanske att borra hål i ribbornas ändar samt i stolpen och plugga med träplugg plus lim. Snyggare lösning men något svårare att bygga. Frågan är hur den lösningen håller utomhus?

Tacksam för konstruktiva svar! :D
 
  • Två 3D-illustrationer som visar sammanfogning av träribbor i 45 och 90 graders vinkel för utekök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett utekök med impregnerade ribbor och stolpe, visar hörnkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om virket inte legat och torkat ett år eller så är det garanterat fuktigt oavsett årstid.

Snyggast blir det antagligen att fälla in ribbändarna, antingen gör urtag för varje ribba eller fräs en kanal och montera. Då blir stolpen hörnet.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Om virket inte legat och torkat ett år eller så är det garanterat fuktigt oavsett årstid.

Snyggast blir det antagligen att fälla in ribbändarna, antingen gör urtag för varje ribba eller fräs en kanal och montera. Då blir stolpen hörnet.
Tack! Fräsa ett 28 mm spår i stolpen är kanske ingen dum idé. Är kanske enklast att göra med ett cirkelsåg och sedan hugga bort resterna med stämjärn? Någon bättre idé? Frågan är bara hur ribban ska fästas. Kanske göra spåret tajt?
 
Jag gjorde ett utekök med alternativ 2 i somras, bifogar bilder inom kort!
 
William hopplös William hopplös skrev:
Jag gjorde ett utekök med alternativ 2 i somras, bifogar bilder inom kort!
Vad kul! Beskriv gärna hur du har monterat ribborna osv. Har du även gjort dörr på framsidan?
 
Redigerat:
Snyggast vore så klart som skissen (1), men inser att det kanske är overkill. Svårt att fräsa innerhörn i 90 grader. Multicutter? Någon med smart lösning för att göra snyggt urtag för ribban?

Det finns s.k. profilstolpar (2). Nackdelen med dem är att de har ett spår längs med hela stolpen. De jag har hittat har dessutom 30 mm spårbredd, vilket betyder att en 28x45-ribba behöver fästas på något sätt.

Ett tredje (3) alternativ skulle kunna vara att sätta vinklar på baksidan av ribborna. Det blir många vinklar :)

Ett fjärde sätt (4) är ganska vanligt, dvs vertikala brädor som håller ribborna på plats. Inte den snyggaste lösningen enligt mig, men enkel.

1.
3D-skiss som visar olika metoder för att montera ribbor vertikalt på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
Träprofilstolpe med fräst spår och urtag för montering av en ribba.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.
Metallvinkelbeslag med flera hål för montering av träribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.
Detaljerad skiss som visar olika metoder för montering av horisontella ribbor på en vertikal yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P PFA skrev:
Tack! Fräsa ett 28 mm spår i stolpen är kanske ingen dum idé. Är kanske enklast att göra med ett cirkelsåg och sedan hugga bort resterna med stämjärn? Någon bättre idé? Frågan är bara hur ribban ska fästas. Kanske göra spåret tajt?
Det går med en cirkelsåg fast en överhandsfräs är enklare/går snabbare. Med cirkelsågwn får du börja i toppdelen av stolpen och sen bara flytta anhållet en bladbredd i sidled och köra igen. Det som blir kvar att ta bort är radien som blir i nederkanten dvs såga inte hela längden du vill ha spåret utan stanna så att du har några mm orört trä "innan strecket" och sen är det stämjärn eller motsvarande som gäller. Med en fräs får du mindre att snygga till då det bara blir hörnen där stålet inte kommer åt och det är enklare att börja mitt på en stolpe (med ett borrat hål) om du inte vill ha en öppen ände på spåret.
Jag är inte snickare men jag skulle spika från baksidan alt förborra och sen skruva.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
William hopplös William hopplös skrev:
Jag gjorde ett utekök med alternativ 2 i somras, bifogar bilder inom kort!
Hittade du några bilder? :)
 
Z z_bumbi skrev:
Det går med en cirkelsåg fast en överhandsfräs är enklare/går snabbare. Med cirkelsågwn får du börja i toppdelen av stolpen och sen bara flytta anhållet en bladbredd i sidled och köra igen. Det som blir kvar att ta bort är radien som blir i nederkanten dvs såga inte hela längden du vill ha spåret utan stanna så att du har några mm orört trä "innan strecket" och sen är det stämjärn eller motsvarande som gäller. Med en fräs får du mindre att snygga till då det bara blir hörnen där stålet inte kommer åt och det är enklare att börja mitt på en stolpe (med ett borrat hål) om du inte vill ha en öppen ände på spåret.
Jag är inte snickare men jag skulle spika från baksidan alt förborra och sen skruva.
Kolla 6.40 in :)

 
  • Gilla
KajC och 1 till
  • Laddar…
P PFA skrev:
Hittade du några bilder? :)

Ett enklare bygge, utan några dörrar! Ska koppla in en vattenslang till blandaren med en enkel hink under.
 
  • Trädäck i byggprocess utan dörrar, omgiven av grönska med röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träaltan med en bänk och en kruka på, omgiven av grönska och ett rött hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mommo90 och 2 till
  • Laddar…
William hopplös William hopplös skrev:
Ett enklare bygge, utan några dörrar! Ska koppla in en vattenslang till blandaren med en enkel hink under.
Superfint! Det kommer att bli många glada matlagningsstunder där kan jag säga :beer::D Har du fällt in ribbor på något sätt mellan stolparna på gavlarna, eller funderar på att göra det?

Min nuvarande plan ser ut som bilden nedan. Men det kräver också att jag gör en hel del spår och urtag i stolparna, allt för att göra det extra krångligt. Visst, det fungerar ju att sätta vinklar, men om jag får detta att fungera så tror jag det kan bli en snyggare lösning (=känns bättre för mig även om ingen annan vet ;)). De längsgående spåren tänker jag fixa med en cirkelsåg eventuellt i kombination med en gammal handöverfräs som jag tror jag har gömt någonstans. De mindre urtagen borde gå att göra med en multicutter. Den som provar får se...

3D-modell av en träköksö med ribbor, inbyggda hyllor och två runda diskhoar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modellerad köksö med ribbor mellan stolpar på gavlarna och inbyggda hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som man ser så tog jag den enklaste vägen med ribborna, snabbt och det ser inte allt för taskigt ut enligt mig!
 
  • Nybyggd enkel träribborstaket framför ett hus med en blå presenning delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel träribbkonstruktion på en terrass nära ett hus, skapar en avgränsning eller vindskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd verandaräcke med horisontella träribbor mot en naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
William hopplös William hopplös skrev:
Som man ser så tog jag den enklaste vägen med ribborna, snabbt och det ser inte allt för taskigt ut enligt mig!
Där kom ju svaret, jag hann skriva innan dig (se ovan) :) Nej, det blir ju helt okej det också! Jag överarbetar säkert det, men det är ju kul att snickra. Får se hur vad det blir i slutändan.

Tack för bilderna!
 
P PFA skrev:
Tack! Fräsa ett 28 mm spår i stolpen är kanske ingen dum idé. Är kanske enklast att göra med ett cirkelsåg och sedan hugga bort resterna med stämjärn? Någon bättre idé? Frågan är bara hur ribban ska fästas. Kanske göra spåret tajt?
Eller handöverfräs, men går ju oxå att ta tre brädor två lika breda o en smalare o vipps så har du ett spår
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
K kortis skrev:
Eller handöverfräs, men går ju oxå att ta tre brädor två lika breda o en smalare o vipps så har du ett spår
Ja, tror faktiskt jag har en gammal handöverfräs liggandes någonstans. Men hur menar du med de tre brädorna? Tänker du på skiss 4 som jag bifogade inlägg #6 ovan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.