Hej!
En klädkammare vore bra att ha, men vi har svårt att få in en i huset. Vi ska ha ett förråd i garaget, och förråd innanför loftet som sträcker sig över hela hallen, wc´n och klädvården, men räcker det? Titta gärna på planlösningen och kom med förslag på var vi kan klämma in en klädkammare. (Ändrat: Sov 1 är mindre till förmån för sov 2 ca 14 resp 10,5 kvm, och dörrarna från wc och klädvård är hängda åt andra hållet.)

Kanske finns andra synpunkter på planlösningen? dessa tar vi gärna också emot :-D
 
Hur många är ni?
Hur mycket plats för förvaring har ni nu?
Om ni offrar att ha både bad och dusch i stora badrummet så får ni ju i alla fall in en ganska rejäl garderobsvägg istället i något av sovrummen.
 
hej pinebar! vi är 4 pers, 2 barn och 2 vuxna. nu har vi 5 fulla garderober, ett knökfullt litet förråd i lägenheten och ett likaledes knökfullt förråd ute i förrdådslänga. I inneförrådet har vi knappt några kläder, mest verktyg och extratäcken och kylväskor mm och ute är det allt från cyklar och skidor till datakartonger och vinterdäck... det mesta av de som är i dessa förråd känns som det hamnar i garageförrådet sedan, förutom extra täckena kanske....

Vi skulle nog kunna få in några fler garderober i arbetsrummet/sov2...
 
I
Plocka bort skåpen ovanför trappan mittemot kökets vägg och gör en klk där istället. Döytan mellan skåp och baksida kylskåp m.m. känns ganska onödig.

Hyfsad planlösning förresten. Men vart leder trappan? Är den bara till för nivåskillnad längs mittväggen och varför i så fall har ni inte allt i ett plan?

Tillägg:
Mja... såg sen att du har en trappstump i sovrummet längst ner också och antar att du har loft över lågdelen? Den placeringen är väl inget att hurra för? Den förstör ju det redan lilla sovrummets möblering till max.
______________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
"Plocka bort skåpen ovanför trappan mittemot kökets vägg och gör en klk där istället. Döytan mellan skåp och baksida kylskåp m.m. känns ganska onödig."

Jo, vi har funderat på det, men det gör trappen lite instängd, har också funderat på att flytta trappen mer mot kaminen, men då blir de konstigt på övre etaget... ska ta en funderare på det igen. Ytan "bakom kylskåpen" kan tyckas som en döyta, men är tänkt som lekyta, senare datorplatser för barnen, senare "bibliotek". Vi har inget emot att ha leksaker överallt ;-)

"Hyfsad planlösning förresten. Men vart leder trappan? Är den bara till för nivåskillnad längs mittväggen och varför i så fall har ni inte allt i ett plan?"

Tack, jag gillar den också och hoppas den funkar i verkligheten också... :p Trappen leder till övre etaget,1,3 m i nivåskillnad, och vi har valt etage för att huset ska passa in på vår sluttande tomt.

"Tillägg:
Mja... såg sen att du har en trappstump i sovrummet längst ner också och antar att du har loft över lågdelen? Den placeringen är väl inget att hurra för? Den förstör ju det redan lilla sovrummets möblering till max."

Trappstumpen ska inte vara där, uppgången till loftet blir en stege i korridoren utanför sovrummet, vi tyckte som du att den förstörde hela sovrummet ;-)

Tack för dina synpunkter!
 
Jag skulle ju alla gånger fundera på att ta utrymme från det 16m2 stora sovrummet. Ja, möjligtvis finner vissa det som lite lyx att ha stort sovrum men jag personligen finner inte vitsen.
Vi hade i förra huset ett 18m2 sovrum och det blev mycket döyta, numera har vi 12m2 med 1 meter "space" åt tre håll. Och så har vi en klädkammare på 6,5m2.

Men... Nu vet inte jag vad ni har för möjligheter att ändra. Är det bara invändiga mått, inga fönster eller dörrar etc. Då kan det bli svårt att få till en sån lösning.
 
imported_Anders_S skrev:
Jag skulle ju alla gånger fundera på att ta utrymme från det 16m2 stora sovrummet. Ja, möjligtvis finner vissa det som lite lyx att ha stort sovrum men jag personligen finner inte vitsen.
Vi hade i förra huset ett 18m2 sovrum och det blev mycket döyta, numera har vi 12m2 med 1 meter "space" åt tre håll. Och så har vi en klädkammare på 6,5m2.

Men... Nu vet inte jag vad ni har för möjligheter att ändra. Är det bara invändiga mått, inga fönster eller dörrar etc. Då kan det bli svårt att få till en sån lösning.
Hejsan! Vi kan ändra som vi vill ;-) och har redan tagit utrymme från det stora sovrummet till förmån för det bredvid, men ska fundera på att sätta klädkammaren som du föreslog, tack för förslaget!
 
Jag måste tipsa om ett förslag jag såg hos en arkitekt. Jag blev så förtjust i bilden att jag försökte få in samma tanke i min planlösning men det gick inte. Men eftersom ni har etagelösning så måste jag föreslå det.

Bilden var från entén, den var tagen från ytterdörren rakt in i huset. Från entrén kunde man ta en halvtrappa upp till kök och vardagsrum eller en halvtrappa ner till allrummet. Det låter kanske konstigt med två trappor direkt när man kommer in, men det såg väldigt luftigt och inbjudande ut. Direkt till höger och vänster kunde man hänga av sig (var gör man förresten det i er planlösning..?).

I er ritning skulle jag vilja föreslå att ni öppnar upp lite i entrén. Istället för att ha toaletten rakt fram kanske ni kunde ha trappan där och toaletten direkt till höger. Helst skulle man vilja ha lite fönster på de övre planet så man får trevlig genomsikt från entrén.

Om man flyttar trappan kanske man får plats med mer förvaring bakom kyl/frys/ugn delen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.