Hej.
Jag har en liten fråga.. Jag har ett äldre hus med eternit plattor på utsidan och under där misstänker jag att det är lertegel. Jag hatar eternit men tyvärr gör man sina misstag när man köper sitt första hus. Funderar på att tilläggsisolera huset och klä om utsidan till lockpanel eller fjällpanel, vet inte vilket som är bäst eller de kanske bara har med utseendet att göra? MEN, min frågan är... Får man bygga in eternit plattorna eller dom måste plockas ner?? Någon som har koll på det... Tacksam för svar.
Mvh Marie
 
Man får bygga in det. Men du ska inte ha en luftspalt bakom tilläggsisoleringen.
 
H huggan skrev:
Man får bygga in det. Men du ska inte ha en luftspalt bakom tilläggsisoleringen.
Okey, då vet jag det Är det något man måste meddela nästa köpare att man klätt om huset och att det finns eternit bakom? Något du kanske också vet...?
 
Nej det finns ingen sådan skyldighet men det kan ju vara bra att göra.
 
Varför inte plocka ner eterniten när ni ändå håller på? Det borde gå ganska snabbt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H huggan skrev:
Nej det finns ingen sådan skyldighet men det kan ju vara bra att göra.
Tack, då vet jag
 
Du får bygga in eterniten, men det är lämpligt att köpa varningstejp med text 'Asbest' och tejpa upp på den gamla fasaden. Då kan den som river träfasaden i framtiden se vad det är frågan om. (Och du befriar världen från ytterligare en Är detta asbest-tråd på detta forum :cool:!)
Säljer du huset bör köparen få veta, helst skriftligt. (Och så slipper vi en ytterligare Är detta dolt fel-tråd också...)
 
  • Gilla
Patrik.B och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför inte plocka ner eterniten när ni ändå håller på? Det borde gå ganska snabbt.
De gör de väl säkert men man är väl oftast bekväm av sig och vill göra de så enkelt som möjligt för att få de klart..
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du får bygga in eterniten, men det är lämpligt att köpa varningstejp med text 'Asbest' och tejpa upp på den gamla fasaden. Då kan den som river träfasaden i framtiden se vad det är frågan om. (Och du befriar världen från ytterligare en Är detta asbest-tråd på detta forum :cool:!)
Säljer du huset bör köparen få veta, helst skriftligt. (Och så slipper vi en ytterligare Är detta dolt fel-tråd också...)
Okey, då vet jag det De är lite att tänka på
 
M M.skog skrev:
De gör de väl säkert men man är väl oftast bekväm av sig och vill göra de så enkelt som möjligt för att få de klart..
Men blir det enklare? Hur tänkte du göra med fönster, takfot etc?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Men blir det enklare? Hur tänkte du göra med fönster, takfot etc?
Nä, de kanske inte blir lättare ‍♀️ Jag har absolut ingen koll, jag kommer ju få ta in någon till att göra detta. Jag är en kvinna som inte kan sådant
 
Det är inte mycket som bli enklare av att lämna eterniten. Troligen behöver man ta ner delar av den för att se hur väggen bakom ser ut, hitta lämpliga reglar att fästa panelen i, kunna göra en bra avslutning runt fönster och dörrar, etc. Om man ändå ska riva delar av eterniten är det lika bra att ta ner allt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Har gjort den resan. Jag plockade ner eternitplattorna främst för att jag ville se hur det såg ut under. Bra byggställning och andningsmask är ett måste. Jag vattnade plattorna innan för att minska dammet och drog ut spikarna. Fick bort nästan alla plattor hela.
Sen isolering och panel med hattläkt.
Helt klart värt besväret.

En gammal tvåvåningshus med eternittak, synlig byggställning och ett oisolerat tak under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit tvåvåningsvilla med rött tak, balkong och ny panel efter att ha renoverat fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjrex och 4 till
  • Laddar…
P Pergunnaroberg skrev:
Har gjort den resan. Jag plockade ner eternitplattorna främst för att jag ville se hur det såg ut under. Bra byggställning och andningsmask är ett måste. Jag vattnade plattorna innan för att minska dammet och drog ut spikarna. Fick bort nästan alla plattor hela.
Sen isolering och panel med hattläkt.
Helt klart värt besväret.

[bild][bild]
Okey, de var en stor skillnad.
Jättefint får jag verkligen säga Då vet jag, bättre att plocka ner än att bygga in..
 
useless useless skrev:
Det är inte mycket som bli enklare av att lämna eterniten. Troligen behöver man ta ner delar av den för att se hur väggen bakom ser ut, hitta lämpliga reglar att fästa panelen i, kunna göra en bra avslutning runt fönster och dörrar, etc. Om man ändå ska riva delar av eterniten är det lika bra att ta ner allt.
Okey, tack då vet jag läget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.