Hej!

Ska bli lite till tillbyggnad framöver. I kvarteret löper elverkets kabel mellan husen via krypgrunderna. Kabeln ligger i halvdanna cementrör från '64 på ca 60 cm sektioner. Tillbyggnadens platta kommer hamna ovanför de här rören på tomten. Jag tror inte jag kommer behöva schakta riktigt så djupt, där är nog ca 2 dm kvar ner till röret.
Jag funderar bara på om man ska göra något vid de här rören när man är där och gräver. Vem vet om det spricker när makadamen paddas tex, så kan det bli problem om kabeln ska åtgärdas på något sätt i framtiden.

Vid något tillfälle var det någon som nämnde en form av plaströrssektion som man kunde öppna/knäppa igen i längdsriktningen. Och på så sätt kunna klä in en kabel som man inte kommer åt ändarna på.

Förstår ni hur jag menar? Någon som känner till den här produkten??
 
hsd
Det är nätägarens ansvar ,ring och förklara så kommer de ut
 
Ja just det, tack!
 
Kolla med nätägaren vad som gäller, det kan vara så att de har servitut för sin kabel och att du inte får bygga över den. Den kan då behöva flyttas innan du bygger.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
hsd
dessutom tar de kostnaden
 
Är det alltså så att de tar kostnaden alltid, om man ska bygga ut så det stör deras nät? Låter ju bra isf.

Ja, jag tror också att reglerna säger att kabeln inte får byggas över. Men hade de gått med på att klä in den i sådana här rör så hade det varit smidigt. Då går den ju att komma åt i framtiden liksom.
 
hsd
Det betalar Du genom nätavgiften
 
Så sant. Och den är ju rätt ansenlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.