Vi ska gjuta en platta på mark och sedan mura upp källarväggar på denna. Enligt lättbetongtillverkaren rekommenderar man att man skapar en invändig klack som källarväggen stöds mot pga jordtrycket.
Hur bär jag mig åt för att gjuta dessa? Ska jag gjuta i två moment eller bygga ett "tak" till ytterkanten av formen?
 
Lägg dit en planka överst/ytterst med rätt djup och bredd. Plankan kan även användas att dra av betongen mot.
Plankan måste vara väl förankrad så att den inte flyter iväg då det är dax att gjuta. Förslagsvis så gjuter du fast plankan med betongkluttar i god tid innan betongen kommer.
 
Hur säkerställer jag att betongen flyter ut ordentligt under plankan och att det inte bildas fickor av luft?
 
Jag gjorde något liknande på garageplattan för att få portbladen en bit in från kanten och fall utåt, jag borrade flera hål i plankan och vibbrerade in under plankan, slog även med hammare på plankan, blev bara några ytterst små luftbubblor kvar !
 
Hur säkerställer jag att betongen flyter ut ordentligt under plankan och att det inte bildas fickor av luft?
Vibrator som du redan fått svar på men !!!!!
Ska du inte mura på plattan  ::) I så fall skulle en luftficka inte göra något, den fylls ju med murbruk ändå.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.