Jag är osäker på om jag är i rätt forum men om jag är fel så får ni gärna guida mig rätt.

Jag kommer bygga ett nytt fritidshus om ca 90 kvm totalt. 1 Huvudhus om ca 60 + Gästhus om ca 30.
Jag har sneglat på att bygga det med KL trä både tak och väggar, och räknar då med att golv vägg och takelement kommer klara utan ytterpanel/tak. Själklar undersöker jag också att bygga på ett "traditionellt sätt" med lösvirke, men då målet är att bygga med så lite olika material som möjligt (ex plast och glasull..), skulle jag verkligen vilja utreda KL trä. Jag har försökt finns någon som gjort en jämförelse mellan de olika metoderna vad avser pris och arbetstid, men inte hittat nåt. Detta trots att det finns en massa leverantörer av KL trä som bedyrar hur bra det är....men nämner aldrig vad jag vinner på det. Så,,,ni förstår vart jag vill komma va :) vad säger ni, har ni någon erfarenhet av samma frågeställningar. Har ngn tom byggt i KL trä, och isåfall. vad säger ni och vad kom ni fram till. Mvh Tomas
 
Rickard.
T Trä46 skrev:
och räknar då med att golv vägg och takelement kommer klara utan ytterpanel/tak.

Ehmm.. Kl trä som jag sett det på byggen måste täckas in på hela utsidan. Den är inte gjord att vara väderskal och brukar ofta kläs med panel. Att ett yttertak behövs är så självklart att jag misstänker du menar något annat.

Golv skulle säkert fungera men hur kul är det med ett grangolv med sprickor mellan brädorna som det blir.

Innerväggar och innertak går såklart att ha bara klträ om man gillar det men man bör tänka på att varken elektrikern eller rörmokaren kan dra trådlöst så sånt måste lösas på ett annat sätt än i traditionellt byggt.
 
Redigerat:
Vilken leverantör har du tittat på? Martinsons levererar normalt inte så små hus om man inte skapar allt tillverkningsunderlag ink bilagor med littra osv själv.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ehmm.. Kl trä som jag sett det på byggen måste täckas in på hela utsidan. Den är inte gjord att vara väderskal och brukar ofta kläs med panel. Att ett yttertak behövs är så självklart att jag misstänker du menar något annat.

Golv skulle säkert fungera men hur kul är det med ett grangolv med sprickor mellan brädorna som det blir.

Innerväggar och innertak går såklart att ha bara klträ om man gillar det men man bör tänka på att varken elektrikern eller rörmokaren kan dra trådlöst så sånt måste lösas på ett annat sätt än i traditionellt byggt.
Ok,jag var lite otydlig kanske, men självklart ska KL täckas med isolering och panel, liksom att taket täcks med ex papp eller plåt.

Jag hittade denna rapport, några år gammal men mycket intressant. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:535771/FULLTEXT01.pdf
 
A anojak skrev:
Vilken leverantör har du tittat på? Martinsons levererar normalt inte så små hus om man inte skapar allt tillverkningsunderlag ink bilagor med littra osv själv.
Jag har inte pratat med någon leverantör ännu, men det finns flera stycken. En del levererar bara stora hus medan hos andra går det utmärkt att beställa till mindre. Jag vet att det bla finns leverantör i Schweiz eller Österrike, som levererar hit (stockholm) faktiskt billigare än fr Sverige. (konstigt nog..)

I denna rapport jämför man kl, reglar, betong och jag blir förvånad över den lilla skillnaden. Det man Inte tar med i denna rapport är merkostnaden för ex sopor och containerkostnader pga mer material i traditionellt bygge.

I KL är det inga problem med eldragning, man fräser enkelt spår eller får färdiga kassetter i leveransen.

Men igen, hur ser det ut i verkligheten. Någon som gjort detta på riktigt?
 
Rickard.
Då är det definitivt en lyx du får betala extra för. Arbetstiden är minst samma och det är dyrare och mer komplicerat.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Då är det definitivt en lyx du får betala extra för. Arbetstiden är minst samma och det är dyrare och mer komplicerat.
Ja det kan vara som du säger, men om man tittar på priset / kvm inkl allt, dvs arbetstid, ytter innerbeklädnad isolering artbete att sätta upp väggarna etc, så skiljer det mycket lite enligt leverantörerna. Jag tror problemet kan vara att det finns mycket få snickare som byggt hus med KL och har därför lite erfarenhet. Men egentligen borde det vara samma princip som att köpa prefabricerade väggelement. Eller hur?
 
I ärlighetens namn har jag svårt att se några fördelar men KL i ett småhus, det går bara åt en himla massa mer virke och du kan inte isolera inuti stommen som du gör med en regelvägg. KL är utvecklat för att konkurrera med prefabricerad betong.
 
Jag har byggt med Isotimber och KL stomme.

Det är ingen lek att få in tekniken i väggarna!! Motorsåg, fräs på vinkelslipen, sänksåg, handöverfräs och stämjärn är några av de verktyg jag använde.

Du kan kolla i tråden Leerecidence här på BH.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
KL-trä är ett fantastiskt material med stor potential. Särskilt när man behöver kombinera stor spännvidd med låg konstruktionshöjd, Så är kanske inte fallet här, men resultatet skulle nog kunna bli väldigt spännande. De tekniska egenskaperna är väl utredda och dokumenterade. För att få en bild av kostnaderna föreslår jag att du kontaktar en säljare när du har en konkret idé om hur det ska se ut. Det är svårt att komma ner i normala U-värden utan tilläggsisolering, men det är ju ett mindre problem med en sommarstuga.

********* Inlägget flyttat hit från dublettämne ***********
/mderator
 
Redigerat av moderator:
W witten skrev:
I ärlighetens namn har jag svårt att se några fördelar men KL i ett småhus, det går bara åt en himla massa mer virke och du kan inte isolera inuti stommen som du gör med en regelvägg. KL är utvecklat för att konkurrera med prefabricerad betong.
Hej, du har en poäng, men det måste ju gå mycket fortare att montera än att sätta upp reglar, eller hur? Dessutom slipper jag flera olika moment och material och mycket mindre spill etc. KL väggarna kommer isolerade om jag vill, annars är det ju bara att regla och isolera utanpå.
 
Ja det går fortare att montera än lösvirke, men ska jämförelsen vara relevant är det färdiga väggblock du ska jämföra.
 
Rickard.
Dom KL hus jag varit på har alla haft ångspärr eller ångbroms och vindspärr så jag förstår inte riktigt vars du sparar in moment och antal material.

Men man kan kanske bygga utan också.
 
W witten skrev:
Ja det går fortare att montera än lösvirke, men ska jämförelsen vara relevant är det färdiga väggblock du ska jämföra.
Du har rätt, tack!
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Dom KL hus jag varit på har alla haft ångspärr eller ångbroms och vindspärr så jag förstår inte riktigt vars du sparar in moment och antal material.

Men man kan kanske bygga utan också.
J justusandersson skrev:
KL-trä är ett fantastiskt material med stor potential. Särskilt när man behöver kombinera stor spännvidd med låg konstruktionshöjd, Så är kanske inte fallet här, men resultatet skulle nog kunna bli väldigt spännande. De tekniska egenskaperna är väl utredda och dokumenterade. För att få en bild av kostnaderna föreslår jag att du kontaktar en säljare när du har en konkret idé om hur det ska se ut. Det är svårt att komma ner i normala U-värden utan tilläggsisolering, men det är ju ett mindre problem med en sommarstuga.

********* Inlägget flyttat hit från dublettämne ***********
/mderator
Tack för hjälpen! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.