Kanonfråga, jag undrar också?
 
Hehe...hoppas det är ett skrivfel de gjort, annars så är det nog rätt taskig noggrannhet när man mäter låg resistans.

" Med den inbyggda lågohmmetern kan man dessutom mäta resistansen på kontaktytor, vilket kan förhindra eventuell värmeutveckling som uppstår vid dålig kontakt. Resultatet visas i MΩ"
 
Antar att dom menar milliohm.
 
hempularen skrev:
Antar att dom menar milliohm.
Ja, givetvis menade dom det. ::) Fast frågan kvarstår - är det någon bra kvalite' på denna?
 
Jag ser ju hellre att en lekman testar sina "olagliga" (jag ska inte moralisera!) installationer med denna megger än att dom inte testar alls! Har dock ingen erfarenhet av den.

Man bör kolla att mätinstrument är åtminstonne säkerhetsklassat Cat II 300V när man använder dom innomhus på enfas.
Cat III 600V är att föredra.
Då vet man att man klarar sig om det skulle bli något fel i mätinstrumentet eller om man mäter fel (t.ex. meggar på spänningssatt anläggning, spänningsmäter men har multimetern på ström-mätning etc.)
 
Jag har varit och "tittat" på den, men den gjorde inte något starkare intryck på mig. :-/
 
Köp, testa, lämna tillbaks ?
 
Den är ju inte av gulorange plast och har inte ett avtagbart mjukplastskydd runt kanterna, då kan den inte vara bra.

*ironi* ;D

Annars håller jag med om det där med att kolla upp vad som händer om man råkar ansluta den till nätspänning när man har den på fel område. Den har ju inte strömmätning vad jag kan se så förhoppningsvis smäller det inte så farligt. Jag kan intyga att det blir en intressant knall om man råkar kortsluta 400V AC med en 2A glasrörsäkring :)
 
stackars säkring...
 
hempularen skrev:
stackars säkring...
Fast den smäller nog inte liga högt som när en bekant till mig stänger av en acetylen-brännare! Han vet inte vilken teknik man skall använda för att få den att inte smälla..! ;D
 
tror faktiskt att säkringen vinner...
 
Isolationsspänningen ska man kolla när man köper instrument.

Brände en metex vid frekvensmätning på 220 en gång. Troligen kortis på kortet men det small som bara den och det sågut som min en 150Wattare i instrumentet. Ingen stöt i mig och ingen brännskada heller. Efter detta gäller enbart instrument av kända märken med garanterat personskydd.

De guloranga är trevliga, även i sitt gråa utförande men de är inte riktigt prislämpade som hobbyprylar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.