Hejsan!

Jag är i färd att beställa linoljefärg till fönster- och dörrfoder till ladan, som är faluröd. Frågan är om man ska ha kittvit eller gräddvit? Jag har ingen bra linoljefärgbutik i närheten, så därför kan jag inte åka och titta på de olika kulörerna.

Blir kittvit för vit? Blir gräddvit för beige? Eller är det någon annan vit kulör man ska ha? Kollade på Qvesarums hemsida och det verkar vara de vita färger man kan välja mellan...

Jättetacksam för tips och synpunkter!
 
Aftonbladet eller Expressen? Jag tror båda kommer att funka. Vi kör med kittvit och tycker det funkar jättebra. Beställ hem provburkar och måla upp några överblivna brädor om du inte kan bestämma dig.
 
Jag tycker Stockholmsvit/gräddvit är för gul och kittvit för vit. Ta Stockholmsvit och be dem köra en utan gult i så får du en snygg vit.
 
Ska det vara kulturhistoriskt så är knutar som drar åt grått det korrekta.
 
dengroth skrev:
Aftonbladet eller Expressen? Jag tror båda kommer att funka. Vi kör med kittvit och tycker det funkar jättebra. Beställ hem provburkar och måla upp några överblivna brädor om du inte kan bestämma dig.
Det låter som en bra idé med provburk... Är den kittvita helt obruten?
 
Otsef skrev:
Jag tycker Stockholmsvit/gräddvit är för gul och kittvit för vit. Ta Stockholmsvit och be dem köra en utan gult i så får du en snygg vit.
Intressant idé!
 
Sommartorparn skrev:
Ska det vara kulturhistoriskt så är knutar som drar åt grått det korrekta.
Ja det är sant. Vi föredrar dock de vita knutarna.
 
Bödde skrev:
Det låter som en bra idé med provburk... Är den kittvita helt obruten?
Nej, absolut inte. Perfekt utomhus tycker jag, stor skillnad om man jämför med helvit titan-zink.
 
Namn på färger kan vara lite missvisande då olika tillverkare kan ha ganska olika "gräddvit" och "kritvit". Lite enklare med NCS koder men även där kan det skilja lite eftersom det inte beskriver hur färgerna är blandade eller vilka pigment som används utan hur de uppfattas, så provburk är att rekommendera.

Tittar man på NCS koderna på Qvesarum så har kritvit 0604-Y26R vilket betyder att den uppfattas "6% svart" och "4% kulört" i den annars vita färgen. Kulören ligger mellan gul och röd med fördelningen 74% gul och 26% röd.

Som jämförelse kan man ta "Stockholmsvit" som man målar inomhus med ofta är NCS 0502-Y, alltså mindre svärta och kulör (endast gul ton) och "kritvit" ofta är 0500 eller 0300. Har aldrig målat utomhus men antar att man inte har lika "vita" färger där eftersom det är mer ljus?
 
Tack för era svar och att ni delar med er av kunskapen. Jag ska be om provfärg så får vi se vad det blir. Jag återkommer med mitt val!
 
Tänkte bara knyta ihop tråden. Jag valde vit titan-zink från Ottosson. Supernöjd!
Vitmålat fönsterfoder med struktur från vit titan-zinkfärg mot en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.