Jag håller på att renovera mina gamla fönster. Vi har köpt gamla fönster från en gård billigt som vi ska renovera. Jag har läst mycket här på forumet och lite på annat håll också för att ta reda på hur jag ska göra. Jag har aldrig renoverat fönster innan.

Men i alla fall, dessa fönster är i bra skick. Det är 4 lufts fönster sk flaggfönster. Vi ska inte ta bort färgen utan vi behöver bara bättra på kittningen och sen måla dom. Jag undrar då. Måste jag ta bort allt kitt???
Delar av kittet är mjukt och vissa delar är stenhårt. Jag har inte någon speedheater, utan jag kör med ett stämjärn vilket går hur bra som helst. Kan jag fylla på med kitt där det behövs bara...??

Någon som kan ge mig råd.

Vi tänker göra jobbet själva inte lämna bort fönstrena för att spara pengar. Jag vill juh även göra ett nytt kök, en veranda och....ja ni vet hur mycket drömmar man kan ha. Pengarna ska räcka till så mycket...

Vickan
 
jag gjorde detta fö första gången för tre veckor sedan. vår granne, glasmästaren, sade att kitt som sitter fast inte skall tas bort. vi skulle endast se till att få in rikligt med färg mellan glaset och kittet, eftersom det är från glaset kittet släpper medan det sitter som f*n i träet. målfärgen skall gå ut 2mm över kittkanten. måla rikligt utan att vara rädd att måla in på glaset. köp sedan en bra fönsterskrapa och fina till kanterna. här är några bilder på arbetets gång: Rakennusapteekki - Byggnadsapoteket
 
Hur menar du med att få in färg mellan glas och kitt? Innan kittet läggs på? Eller är det du menar med att måla över kittet in på glaset?
 
Ett bra kitt till renovering har dom på Leif Arvidsson , ring dit så får du hjälp!
Leif Arvidsson
 
bonnier skrev:
Hur menar du med att få in färg mellan glas och kitt? Innan kittet läggs på? Eller är det du menar med att måla över kittet in på glaset?
Jag menade att där kittet släppt från glaset men inte lossnar från träet, skall man "täppa till" springan mellan glas och kitt med målfärg. Det här var i varje fall glasmästarens recept. Om det blivit större springa mellan kitt och glas, kan man få nytt kitt att fästa i springan.
 
vickevire skrev:
speedheater
Funkar de inte med en ir värmare / terassvärmare? Jag har ju en stående på altan som jag fick från Lidl... värmer som tusan.. Funkar en sådan till endamålet?
 
Har kittat och målat om flertalet fönster i sommar. Tog effektivt bort det gamla kittet med hjälp av en värmepistol. Värm försiktigt och skydda glasrutan med en plåt elller dylikt (lägg inte plåten mot fönstret då värmen givetvis förs över, utan håll plåten "i vinkel"). Fungerar kanon!
 
Jag har totalrenoverat gamla tvåluftsfönster från 40-talet på ett hus vi bott i tidigare. Jag tog bort allt kitt, men det satt ju å andra sidan inte fast.

I ert fall när ni inte ska ta bort färgen skulle jag bara ta bort löst kitt. Olja eller måla i falsen så att inte trät suger ut oljan ur kittet sedan. Måla någon mm ut på glaset som en tidigare talare sade. Om ni har möjlighet så använd linoljefärg, det är det oöverträffat bästa för fönster. Men det funkar väl bara om fönstren är målade med det innan.
 
Håller med föregående om att bara ta bort det lösa, samt olja o grundmåla ut på glaset innan ny kittning. Om fönstret inte tidigare har målats med linoljefärg kan det vara värt att skrapa ner till trärent och börja från början med oljning o hela programmet. Fönster mår inte bra av att ha för många färgskikt ovanpå varandra. Inte heller om man tar bort färgen behöver man ta bort kitt som sitter bra. Är det bara lite sprickigt så tätas det av målningen.

En sak till: kitt mellan glas o båge kan också vara sprucket o löst. Att ta ut hela glaset för att åtgärda detta är inte nödvändigt, utan min erfarenhet är att det går att få tätt genom att försiktigt pilla ut lösa delar, och sedan pilla in nytt kitt (efter flödig oljning, avtorkning av överskott, torkning o grundmålning förstås). För att kunna göra detta krävs riktigt knådbart linoljekitt på burk, kitt i tub är alldeles för kladdigt! Går det inte att pilla ut bitar, så kan sprickor täta till sig genom att man oljar flödigt (torkar bort sådant som inte tränger in) och sedan grundar o målar med linoljefärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.