Våra gamla fönster har bra kitt (sannolikt linoljekitt) som ser ut att vara relativt nykittat.

Tyvärr är det övermålat med plastfärg (kladdar med t-röd).

Jag renskrapar all färg på själva bågen för att börja om med linoljefärg (går oerhört snabbt med speedheater).

Men jag drar mig för att kitta om vilket är ett stort arbete - inte minst att glasa ur när kittet sitter så bra.

Skadar det bågen på något sätt att ha ett lager plastfärg på kittet? Bör jag glasa ur allt och kitta om? ( Jag kan ju inte skrapa rent kittet)

Gammalt träfönster med vit färgskrapning och synligt svart kitt, spegling av person med sandaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis renskrapad fönsterbåge som visar gammalt kitt och rester av vit plastfärg på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ju inte ta ur glasen för att byta kitt.
Jag har svårt att tro att bågen skulle ta någon skada av att kittet är målat med plastfärg.
Med lite tur så håller plastfärgen fåglarna borta från kittet.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det krångliga är väl mer att få linoljefärgen att fästa på akrylatfärgen långsiktigt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Prova med att puttsa av kittetmålarfärgen med sandpapper på et mindre ställe ( repa inte glaset lätt gjort ) stryck lite utspädd linolja på färgen som får torka och måla sedan
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Prova med att puttsa av kittetmålarfärgen med sandpapper på et mindre ställe ( repa inte glaset lätt gjort ) stryck lite utspädd linolja på färgen som får torka och måla sedan
Tack för svaren i tråden.

Kokt linolja? Spädd med balsamterpentin?
 
C
Jag skulle kittat om eller eventuellt bara målat över.
Även om befintligt kitt inte lossnat så ser det inte ut att vara i toppskick, så när man lägger ner så mycket jobb på fönstret i övrigt skulle det kännas fel att inte kitta om. Att lämna det innebär ju att underhållet så att säga hamnar i otakt.

Tycker själv inte att det är så mycket jobb att glasa ur med speedheatern. Däremot är det så klart alltid en viss risk att man spräcker glaset.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Tack för svaren i tråden.

Kokt linolja? Spädd med balsamterpentin?
Jepp för om oljan inte späds så blir den tjock och blir som en mjuk hinna på, den kan vara rätt blaskig och då rinner den säker ut på fönstret och biter fast där. Svårt fall doktorn grät. Så det blir en liiiten pensel då, ungefär som när frugan målar ögonfransarna om hon gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.