Hej, åter en fråga när man rustar fönster.

Räcker det med att bara kitta den del av fönstret där kittet är dåligt (sprucket eller lossnat) eller måste man ta bort allt kitt runt ett fönster om man skall kitta om/rusta upp fönster?

Ibland så verkar det ju bara vara en liten bit av fönstret där kittet är dåligt, eller är det en synvilla?
 
Det räcker att kitta om där det sitter löst.
 
Ja, det räcker att ta där det är dåligt, men det kan vara svårt att få övergången till den nya snyggt. Är man lite haj på kittning så kör man rubbet. Det tråkiga är ju att pilla bort det gamla kittet, men med en bra kittkniv eller liknande kan man pilla bort det rätt fort om man värmer lite med infravärmare eller varmluftspistol. Ska man ta pistolen så lägger man en fuktig handduk på glaset för att det inte ska värmas så mycket då det lätt spricker då. Var försiktig när du stöter på stift så du inte bänder mot glaset i tron att kittet sitter hårt just där. Lätt att spräcka glaset om man bänder mot det. Vi körde med "Glasmästarkitt 683" från Danalim, ett traditionellt linoljekitt, när vi gjorde om alla våra fönster på huset. Vi pillade ur alla glas och gjorde om från grunden, kanske inte helt nödvändigt, då vet vi att allt är nytt och fräscht.

Lycka till!
 
  • Gilla
misingen
  • Laddar…
Jag brukar bara bättringskitta, dvs ta bort det som sitter löst. Vissa kittsträngar åldras ju snabbare än andra, t.ex. de som sitter horisontalt i nedre delen av fönstret. Onödigt att ta bort allt kitt varje gång!.

Att få snyggt i övergången är inte svårt om man använder oljekitt på burk som man kan knåda i handen. (De där tuberna kommer jag dock aldrig bli vän med!)

Jag brukar använda en tunnbladig kniv, och så bänder jag försiktigt mellan trä och kitt. Aldrig bända mellan trä och glas, för då är det risk att spräcka rutan! Det som inte lossnar med den metoden får sitta kvar.

Har aldrig vågat använda värmepistol för detta. Bra tips, Ludvig om den fuktiga handduken! Ska tänka på det vid nästa totalrenovering av fönster.:)
 
Tack för svaren. Vore ju välidigt bra om det funkar så här då jag köpt ett sommarhus som består av flera byggnader och nästan samtliga fönster (en del med spröjs) behövs rustas på ett eller annat sätt. Det sparar ju en massa tid åt mig i så fall =)
 
Sommartorparn skrev:
J
Jag brukar använda en tunnbladig kniv, och så bänder jag försiktigt mellan trä och kitt. Aldrig bända mellan trä och glas, för då är det risk att spräcka rutan! Det som inte lossnar med den metoden får sitta kvar.

Har aldrig vågat använda värmepistol för detta. Bra tips, Ludvig om den fuktiga handduken! Ska tänka på det vid nästa totalrenovering av fönster.:)
Om man värmer kittet lite så blir det mjukt och då brukar jag bara med lätt hand köra kniven mellan glaset och kittet, det lossnar jättelätt.Har aldrig spräckt någon ruta då. Dock om man bänder under ett stift mot glaset kan det spricka... har jag hört.. ;)

När man värmer så är det bra att blåsa med pistolen mot "träsidan" av kittfalsen för att ytterligare minska uppvärmningen mot glaset. Märk dock att glset tål en del värme så man behöver inte oroa sig för att det spricker så länge man kan ta i glaset med fingrarna, om det inte är punktvärmt. Värm typ 40 cm och pilla av, gå sedan vidare, ja, du fattar.:cool:
 
Redigerat:
Om man bättringskittar, fogar då det gamla och det nya kittet ihop sig eller blir det en skarv (om än mycket liten) mellan dem?
 
Det gamla och nya kittet går ihop såvitt jag vet, men jag brukar bara använda linoljekitt. Vet ej vad som händer om man blandar olika slags kitt. Sedan ska ju kittet målas med samma färg som fönstret, så även om det blir en pyttetunn skarv så fylls ju den igen av färgen.

När jag har pillat bort löst kitt brukar jag först skura bort smuts och ev. mögel i kittfalsen. Sedan dränka träet med olja, sedan grundmåla, sedan kitta, sedan måla (med torkning mellan varven) . Så det är en hel del moment...
 
Nu kommer jag med en dum fråga igen säkert. Om man nu ser sprickor i färgen på kittet, ska man så ta för givet att även kittet är sprucket under? Och om det inte är det hur skall man då kunna få bort färgen utan att skada kittet under på ett bra sätt?
 
Nygge72 skrev:
Nu kommer jag med en dum fråga igen säkert. Om man nu ser sprickor i färgen på kittet, ska man så ta för givet att även kittet är sprucket under? Och om det inte är det hur skall man då kunna få bort färgen utan att skada kittet under på ett bra sätt?
Nej, det behöver inte vara så, men om kittet är gammalt och uttorkat och sprucket, så drar det färgen med sig, som också spricker. Sitter kittet kvar, utan att falla av om Du rör vid det, är det hög tid att måla om bågarna och kittet. Har kittet böjts upp ute på glasytan, får man skära av denna svängda bit med ett stämjärn eller spackelspade och måla igen. Måla ut på glaset så du täcker hela kittet. Oljefärg eller särskild fönsterfärg är att föredra
 
Jättebra information i den här tråden för nybörjare som mig!

Jag har själv satt igång med att renovera fönster här hemma. Är igång med det första och har skrapat bort flagnad färg och slipat resten av färgen matt, även tagit bort gammalt kitt.

Jag undrar, nu när jag penslar på träolja, ska det då bara vara på de trärena ytorna? Eller oljar jag hela fönstret även fast det finns färg kvar på stora ytor?

mvh,

Claude
 
Cloud skrev:
Jättebra information i den här tråden för nybörjare som mig!

Jag har själv satt igång med att renovera fönster här hemma. Är igång med det första och har skrapat bort flagnad färg och slipat resten av färgen matt, även tagit bort gammalt kitt.

Jag undrar, nu när jag penslar på träolja, ska det då bara vara på de trärena ytorna? Eller oljar jag hela fönstret även fast det finns färg kvar på stora ytor?

mvh,

Claude
Du behöver bara olja de trärena ytorna. Du låter dra in ordentligt och sedan torkar du av överskottet med en trasa. Om du då har råkat pensla olja även på de målade ytorna så går det bort när du torkar efter. Oljan ska in i träet, inte ligga som ett klibbigt skikt ovanpå ytan.
 
slaskman skrev:
Använd en sån här i stället för en varmluftpistol så går det rejält mycket snabbare.
(Har själv bara använt terassvärmare av värmerörstyp men denna måste funka ännu bättre)

[länk]
Är den verkligen praktisk när man håller på med fönster? Verkar svårt att rikta värmen mot en spröjs utan att glaset värms?
 
maska med en masonitbit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.