hoppas det stavas så. jo en fråga till er med gröna fingrar.
grannen använde detta bekämpningsmedel till kirschen å dom stendog direkt.
nu har jag dessa asen i min legusterhäck.
klarar sig häcken om jag sprutar över dessa å även träffar häcken?????:O:O:O

hoppas på snabbt svar från er...
mvh
estwing
 
  • DSC00050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej.
 
Håller med Yonna, det där skulle jag inte våga mig på. Men med somliga andra gifter kan man - just i såna lägen när man inte vågar spruta för andra växters skull - pensla direkt på ogräsets blad. Vet dock inte om det funkar med det där medlet.

Är förresten inte ättika väldigt ytligt verkande? Jag menar att bara för att det tog kål på kirsens synliga delar behöver det inte ha slagit ut rötterna...och i så fall har grannen dem strax tillbaka igen.
 
ok så ert svar är= SPRUTA EJ ÖVER HÄCKEN?
 
Svaret får nog bli: Gifter struntar oftast i VAD det förgiftar. Kör du ut det där kommer även ligustern må skit.

Även gifter såsom RoundUp har tendens att ibland även pricka de ädlare växterna. Jag provade RoundUp på ett envist ogräs mitt i en plantering. Jag penslade mkt försiktigt på ogräset. Ändå dog ett par växter som var tänkt att stå kvar. Troligen jobbade jag i fel väderlek så RoundUp:en kom över på bladen på finväxterna trots min försiktighet.
 
Hemmakatten
Eget manuellt ogräsrensande är nog det som gäller. Vill du inte göra det själv kanske några sommarlediga skolungdomar i grannskapet vill ha lite extrajobb.
 
hatar detta ogräs...
man river bort å bort å bort... kommer lika fort å mer därtill
 
Hemmakatten
Precis! Det är därför vi har en naturtomt utan rabatter och gräsmatta... ;)
 
Mikael_L skrev:
Har du lite tid?
[länk]
hehehe ojjjjj
 
Undrar också lite om Kirschkål. Mina föräldrar har väldiga problem med det på delar av tomten. De vågar inte använda gift eftersom att de har egen brunn. Hur rädd ska man vara för det? Det ena området ligger ganska nära brunnen, men det andra ligger på andra sidan huset.

Just nu har de täckt kålen på ena stället meden presenning, men den var nog inte tät nog då kålen där under har växt så att det börjar se ut som golvet i en hoppborg.

På det andra stället så har de grävt bort en del eftersom att de vill "sänka" gräsmattan en bit där. Efter ca 2 veckor så har det växt upp nya kålskott...

Vad händer om man lägger rullgräs ovanpå? Växer de bara igenom det då? Kan mna hålla det i schack med gräsklipparen om det gör det, eller kommer det att döda gräset?
 
Den växer med lätthet upp genom rullgräset men kirskål mitt i en gräsmatta är inget problem - den tål inte ständig klippning om den inte har "reservat" intill (t ex en rabatt där man inte hinner rensa så ofta) där den kan hämta kraft.

Ang. brunnen beror det väl på vad man använder för gift men även för Roundup, som ska vara relativt snällt då det bryts ned fort i jorden, gäller att:
"Roundup får inte användas i närheten av vattenlopp, sjöar och brunnar. Minsta avstånd är två meter." (källa http://www.info-roundup.se/goda-raad)
 
Det går att få bort kirskål i häck men är relativt arbetskrävande:
Rensa först bort de synliga delarna av kirskålen. Du ska inte riva i rötterna utan se bara till att allt grönt kommer bort. Kirskålen kommer alltså snart tillbaka. Ta då och rensa de gröna delarna/skotten när de utvecklat 3-4 bladpar dvs när de kommit upp så att de ännu inte tillgodogör sig solljuset utan fortfarande lever på näringen i rötterna. Det gäller att inte plocka de nya skotten alltför tidigt. Fortsätt att göra så här hela sommaren. Brukar bli ungefär varannan vecka. Detta sätt gör att du utarmar rotsystemet och gör kirskålen svagare och svagare. Det blir mindre lukning för varje gång du tar tag i problemet. Resultat får du ganska bra redan första säsongen men helt rent blir det inte förrän efter säsong två.

Att täcka är inget bra alternativ för kirskål och häcken kommer inte att må bra.
 
Farzan skrev:
Den växer med lätthet upp genom rullgräset men kirskål mitt i en gräsmatta är inget problem - den tål inte ständig klippning om den inte har "reservat" intill (t ex en rabatt där man inte hinner rensa så ofta) där den kan hämta kraft.
Betyder det at man i princip skulle kunna klippa bort kirschkolen, lägga på lite matjord och rullgräs och sedan klippa ordentligt när det växer igenom?
 
Ja, antar jag, om den är mitt i mattan. Själv har jag mängder av kirskål. Massor. Förre ägaren ansåg att kirskål var något som man antingen ständigt slogs mot eller vande sig vid att leva med, och valde det senare alternativet. Så jag har den i häcken, under trädäck, bland buskar och i rabatter. Skulle den kunna överleva mitt i en gräsmatta som klipps, så skulle jag ha den där. Men icke. Däremot invaderar den ständigt i kanterna mot de nämnda fristäderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.