Hejsan, jag håller på förbereda för elektriken som kommer snart. Visst är detta kopplat rätt, har lite funderingar kring skyddsjorden, hur kopplar man där? Kopplar man ihop skyddsledaren på golvvärmekabeln till jord som sedan går till en jordfelsbrytare och till centralen? Och hur skarvar man ihop dom på bästa sätt? Löda?

Mvh Mats

IMG241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förbereda??? Är det inte tanken att elektrikern ska koppla? Tänkte du dra skyddsjorden till jordfelsbrytaren?
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 2 till
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren har inget alls med skyddsjorden att göra, det är bara fas och nolla som ska passera genom jordfelsbrytaren.

Den skarven utförs lämpligast med en skruvtoppklämma modell ubåt, eller en snabbklämma typ wago 222.
Dock måste du isolera skärmen från värmekabeln med (gul/grön) tejp, så att den inte riskerar att komma i kontakt med någon spänningsförande del i termostaten..
 
Jo elektrikern ska igentligen koppla men han tyckte jag kunde göra det jag hann innan han kommer. Sedan avsynas jobbet med han. Okej ska fixa en grön/gul krympslang på jobbet då och sedan koppla ihop dom två med varandra. Men går jordkabeln till centralen då på jordskena och nolla och fas till jordfelsbrytaren? Att löda ihop kablarna är inget alternativ?
 
Löda är verkligen inget alternativ! Det är inte svagström det handlar om!

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Löda är verkligen inget alternativ! Det är inte svagström det handlar om!
Jag håller med om att löda inte direkt är något förstahandsval av diverse anledningar.

Kommentaren om svagström fattar jag dock inte. Det är väl högst normalt att man löder elektriska "förbindningar" vid normal lågspänning (230/400). Exempelvis finns det lödningar i mer eller mindre alla elektriska apparater som TV, datorer mm. mm.
 
Normalt sett drar du fas nolla och jord till apparatdosan för termostat. Du anlägger sen två kablar till golvvärmen, en matarkabel och en sensorkabel. Matarkabeln har dessutom en jordningskabel som du ska koppla ihop med framdragen jord, det brukar följa med en kopplingsplint för detta ändamål, annars duger en vanlig wago eller ubåt lika bra.

Löda känns bara fel i detta sammanhang, det finns hur mycket installationsmateriel som helst för ändamålet. Löda gör man vid skrivbordet, inte på stående fot med lödkolven i apparatdosan. Sen duger givetvis en korrekt utförd lödning ypperligt för vanlig svagström typ 230 V... har gjort flera skarvar där jag lött ihop två kablar och sen applicerat vulktejp som isolering. Inga problem. Bra mycket bättre än hempularnas ihoptvinnande FK med några varv eltejp runt...

/S

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.