Hej
Har som så många andra lutande golv i huset.
Huset är byggt 21 och har under åren satt sig.
Hela golvet lutar mot kakelugnen som mest 40 mm.
Tänkte lim skruva nya reglar på sidan för att väga av golvet men
när jag rev det gamla spontade golvet såg jag att på
dom bärande balkarna fanns det en 50*50 regel spikad .
Förmodligen för att komma upp i rätt nivå en gång i tiden.
Nu till min fundering. Eftersom dom bärande golv balkarna är byggt
Ganska grov huggna kan det bli svårt att skruva dom på sidan
Därför skulle jag vilja ta bort 50*50regeln och istället kilsåga nya och skruva dit.
ELLER lägga en 45*45 palla upp så mycket som behövs som mest 40mm och sen
Lägga kilar eller plastbrickor under. Hur tätt borde dom i så fall sitta? Över allt kommer sen
22 mm golvspån.
Tror att det sista alternativet är något enklare frågan är om det blir lika bra.
Hur skulle ni gjort?
 
Jag hade kilsågat, det är långsiktigt stabilare.
Går rätt snabbt med långpass och laser tex.

Med kilar under så måste duändå sätta dom riktigt tätt för att det inte ska svaja.
 
Ja det var nästan vad jag anade, bäst att göra det ordentligt med en gång. Tack för svaret
 
Och jag hade pallat under och skruvat genom distansen.
Där kan man ha olika ämnen, t.ex. plyfa + masonitbitar upp till ren träkloss när du närmar dig 25mm och upp till 40mm då.

Håller man cc30 på distanserna så lär det bli stabilt.

Masoniten är lätt att klyva med kniven, och fixar därmed finliret.

Vad gör du om du klyver en kil som inte stämmer, ska du såga en ny eller sätta distanser då?
 
Hehe. Ja då kilar jag väl med pallbitar. jag ska börja med detta jobb till helgen så jag får väl fundera ytterligare
Hur jag ska göra. Kan vara svårt att kilsåga så bra att man slipper pallning helt. Å andra sidan blir det nog inte så mycket att palla.
 
Skruva fast reglarna med tre karmskruv, justera in, och palla sedan under. Tycker jag går mycket fortare.
Skruva fast ytterligare när du pallat under.
 
Kanske både och då om du vill spara höjd, kilar tills du kommer upp i en tjocklek som kan sättas med distanser istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.