Jag tänkte växla upp min gamla klyvsåg från 1420 v/min till åtminstone 2800 v/min, tror inte att det har varit så lågt varv från början för övrigt, men så var det i alla fall när jag köpte den begagnad. Jula hade ju järnremskivor i forntiden, men det verkar bara finnas aluminium nuförtiden. Är det någon som vet om det räcker med lättmetallskivorna, eller om det finns någon som säljer remskivor av järn/stål?

För det går väl inte att göra något med motorn så den varvar upp, nej?
 
Det borde räcka om det nu inte är snickeriklyvsågar med flera remmar vi pratar om. Jag hade inte tvekat det minsta i alla fall att sätta på sådana

Glöm att göra något med motorn, det går nämligen inte om den inte har två hastigheter och det har den säkerligen inte.
Jag utgår från att inköp av frekvensomformare för x antal tusen inte är intressant annars är det så man kan varvtalsreglera trefasmotorer.

/Kent
 
Det handlar om två eller kanske tre remmar. Motorn, som är påsatt långt efter att klyven tillverkades -39 är på 4kW, så för att få bästa drivning på det skulle nog tre remmar vara allra bäst. Minskar väl belastningen på var och också om det är tre.

Har ni någon om vilket varvtal jag borde satsa på att komma upp i? Är 2800 lagom?

Finns det ingen som säljer remskivor i järn då?
 
Ska tillägga bara: Det är en snickeriklyvsåg, men den är inte jättestor. Väger väl mellan 150 och 200 kg skulle jag tro utan att ha vägt den. Den har två remmar i nuläget.
 
Svara på följande så kanske Du får ett bra svar:

1 Varvtal på Din nuvarande motor

2 Diameter på givande skiva

3 Diameter på mottagande skiva

4 Klingans diameter

5 Tillåten pereferihastighet

Antalet kilrep beror på vilken typ Du avser välja.

per
 
1.) Varvtal på min nuvarande motor är 1420 el. 1440

2&3.) Skivorna vet jag inte, och en av dem, den givande, ska jag ju byta ut, men om jag har 1420 varv med givande skiva på säg 200mm och en mottagande skiva på 100mm får jag väl ut 2840 v/min? Idag är de lika stora, vilket väl tyder på att motorn inte hör dit från början.

4.) Klingans diameter är för närvarande 250mm

5.) Tillåten periferihastighet vet jag inte heller, men den är ju med fördel uttryckt i v/min.

Typen av rem/rep är jag lite dålig på, men jag tänker på den typen som ser ut som fläktremmar till bilar (otandad) och inte de nyare breda och mer platta som t.ex. matar fräsen i en modern Felder. Det är fläktremstypen som satt på när jag köpte den, om den beskrivningen kan ge någon ledning.

Har inte grejerna på plats, utan på landet, så jag får återkomma, men det var ju viss information i alla fall.

/Erik
 
Jag ser två möjligheter:

a) utväxling 2:1 som Du själv anger

b) byt motor till dubbla varvtalet

Periferihastigheten behöver Du knappast bekymra Dig om.

Jag tittade på Julas hemsida, dom tycks ha skivor.

En eller flera standard fläktremmar bör nog bli bra. Räcker säkert med två.

per
 
Tack!
Utväxling 2:1 blir nog bra. Byta motor känns onödigt dyrt. Den går fint. Det får bli ny remskiva och troligen med två då.

Återkommer med rapport i sinom tid!

Erik
 
NIMA har det mesta i den vägen. www.nimamaskinteknik.se

Sök under "transmission", lite dåligt utbud i internetbutiken dock, bättre i katalogen.

Annars brukar Sernbrandts i Huddinge ha det mesta till snickerimaskiner. www.sernbrandt.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.