Har köpt hus och kommer så småningom köpa både sticksåg och kap och gersåg. Just idag har jag ett litet projekt där jag bla behöver såga till några kilar, 3.3cm i basen och 16cm långa, ur en 90x45 regel plus kapa reglar vanliga snitt. Alltså perfekt tillfälle att skaffa första verktyget och det jag funderar på är om en kap och gersåg klarar den vinkeln för kilarna blir ju mycket mer än 45 grader på en liggande regel, eller finns det något trick för att lösa det?

Om man kan kan såga av en 16cm stump och lägga den mot sig istället för längs med som när man kapar en regel så hade det ju gått då blir det bara en liten vinkel istället, men går det att spänna fast på något bra sätt på det hållet?

Hoppas någon förstår vad jag menar och orkar svara :)

Annars får det bli sticksåg till detta för det är överkomligt antal snitt och precisionen behöver inte vara 100%.
 
Jag skulle inte räkna med att du kan få fast den så... Fingrar är dyra.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ok, så hur gör man en kil på bästa sätt, måste man handla en klyv också det känns lite overkill? Gjorde en igår med vanlig såg och skavsåret idag säger mig att jag behöver nåt motoriserat :)
 
Hur många gäller det? Jag gillar min japansåg för längs- och nästan längsgående snitt.
 
A
Jag kör alltid med cirkelsågen för att såga kilar ur brädor/regelvirke.
 
Men klarar du 90mm bred med cirkelsågen?
 
En handcirkel med skena är ett bra verktyg för uppgiften och suverän till annat framöver.
 
Jag skulle säga att det går utmärkt att göra som du föreslår. Nästan. Sätt istället ihop din kapade 16cm vridna bräda med en annan bräda, tex den du nu kapat från. På så sätt kan du skjuta på och såga loss många kilar från ämnet. Fastsättningen kan man lösa på många sätt, tex med en liten spikplåt. Man kan ju även skråskruva, men då vet du inte exakt var skruven är bär du sågar. Gerkap således. Viktigaste verktyget efter skruvdragaren.

Genom att alternera vinkel/rakt så behöver du inte heller justera något annat.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag skulle säga att det går utmärkt att göra som du föreslår. Nästan. Sätt istället ihop din kapade 16cm vridna bräda med en annan bräda, tex den du nu kapat från. På så sätt kan du skjuta på och såga loss många kilar från ämnet. Fastsättningen kan man lösa på många sätt, tex med en liten spikplåt. Man kan ju även skråskruva, men då vet du inte exakt var skruven är bär du sågar. Gerkap således. Viktigaste verktyget efter skruvdragaren.

Genom att alternera vinkel/rakt så behöver du inte heller justera något annat.
elpaco tack det var ju faktiskt ett lysande förslag!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.