Hejsan!
Vi kollade på ett gammalt hus idag. Vi gillade planlösningen m.m och läget är perfekt för vår del. Med andra ord så gillade vi själva huset mycket. MEN, det finns en del att göra, vilket jag inte är rädd för igentligen, men eftersom vi måste låna lite extra pengar till renovering och inte vill låna förmycket så skulle jag gärna vilja kolla lite kostnader med er!

Huset är ett 1½-planshus med källare byggt 1953.Boarea 138m2. Huset ligger i en sluttning och det sluttar såpass mycket att källaren är i markplan i nedersta delen av sluttningen.

1. huset tilläggsisolerades någon gång på 80-talet med 45mm mineralull. Vad tycker ni om detta?? är det tillräckligt eller tror ni att man bör tilläggsisolera mer??

2. Husets dränering är från 1953. Någon större fuktighet i källaren som beror på dräneringen verkar det inte vara så det är inte det första man måste göra, men det måste väl ändå göras en dränering i framtiden?? Vad är kostnaden för material till dräneringen på hus ungefär??? eftersom jag har möjlighet att hyra grävmaskin relativt billigt och deponin av jorden inte är något problem eftersom gräsmattan behöver fyllas upp på ett ställe, så är jag bara intresserad av materialkostnaden. OM INTE någon har ett ungefärligt pris på vad det kostar att dränera om man anlitar någon till att göra allt (den kostnaden an vara intressant av jämföringssyfte).

3. Sprickor och putssläpp finns på skorstenen. Pannan är en olja/vedpanna och ägaren har bara eldat med olja. Jag är intresserad av att byta till pelletseldning. Vad kostar det att låta en murare inspektera skorstenen och ungefärligt vilka priser kan det handla om om skorstenen behöver putsas om längst upp???

4. Ett badrum behöver rivas ut p.g.a fukt i golvet. Badrumets storlek är ungefär 5-6m2. Vad tar en mattläggare ungefär för att lägga in en plastmatta på ett sådant golv (jag skulle ju kunna göra det själv, men jag vill få det RIKTIGT gjort i ett våtrum för försäkringens skull m.m)

5. Någon som har ett prisexempel på vad det kan kosta att byta ut alla hängrännor (materialkostnad).

Tacksam för svar

 
::) Ett tips i all välmening. ;)
Du får säkert fler och snabbare svar om du pytsar ut dina frågor under lämpliga rubriker. :D
 
ja du får nog flera o bätte svar då..

men jag kan nog svara på en del..

1) 45mm är för lite. vinden bör du ha minst 300mm helst 500mm.. väggarna minst 100mm.. helst upp åt 200mm..

2) Detta kan du vänta med.. Men det är nog dax att göra det snart.. innom kanske 8 år..
Leja bord jobbet.. räkna med kanske 100.000:- till 150.000:-. Göra jobbet själv matreal.. kanske 40-50 tusen. Beror förståss på en massa faktorer, bla vilken teknik du väljer att använda, hur djup man måste gräva osv..

3) räkna med runt 3-4 tusen

4) Nu kan det bli en Chock här.. men det kan bli svin dyrt beroende på en massa faktorer. När byttes golvbrunnen ? troligen är den orginal (måste vara nyare änn 1991), då måste den bytas för att få tät runt golvbrynnen/mattan.. sen har vi tätsikt, vilket börjades användas slutet av 80-talet?? är badrumet äldre ännså finns det nog inget tätsikt, då står du inför en total renovering av badrummet.. viket lätt kan bli upp åt 100.000:- om du lejer bort allt..

5) Ingenaning.

Ps Lycka till.! ds..
 

4) Nu kan det bli en Chock här.. men det kan bli svin dyrt beroende på en massa faktorer. När byttes golvbrunnen ? troligen är den orginal (måste vara nyare änn 1991), då måste den bytas för att få tät runt golvbrynnen/mattan.. sen har vi tätsikt, vilket börjades användas slutet av 80-talet?? är badrumet äldre ännså finns det nog inget tätsikt, då står du inför en total renovering av badrummet.. viket lätt kan bli upp åt 100.000:- om du lejer bort allt..

Om du skall ha plastmatta så behövs inget tätskikt under. men när man ändå renoverar så brukar det ju alltid vara skönt med golvvärme i ett badrum.

 
) Nu kan det bli en Chock här.. men det kan bli svin dyrt beroende på en massa faktorer. När byttes golvbrunnen ? troligen är den orginal (måste vara nyare änn 1991), då måste den bytas för att få tät runt golvbrynnen/mattan.. sen har vi tätsikt, vilket börjades användas slutet av 80-talet?? är badrumet äldre ännså finns det nog inget tätsikt, då står du inför en total renovering av badrummet.. viket lätt kan bli upp åt 100.000:- om du lejer bort allt..
Nu missuppfattade du min fråga. Jag tänker riva ur badrummet själv och bygga upp nya väggar, ny golvbrunn, ledningar, ja allt! Men jag vill få en plastmatta lagd av profs, just för tätskiktets skull. Anledningen att jag vill ha plastmatta är för att vara på den säkra sidan när det gäller fukt.

ALTSÅ: Pris på vad en mattläggare tar för att lägga i en plastmatta, inget annat, efterfrågas!!!
 
Jag fick det för 310:- kvm vitt. Det var inklusive matta.
 
Har lagt in plastmatta i två utrymmen (väggmatta plus golvmatta). Bad/WC kostade 6000kr för 4m[sup]2 [/sup] golvyta och Dusch/Tvättstuga kostade 11000kr för 12m2 golvyta.

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.