Hej,

Ska flytspackla ett hallgolv (2.75 * 1.5 m) för att lägga klinker (30 x 30 cm) på. Underlaget är golvspån med bjälkar cc 60 på krupgrund. Vattenburen golvvärme under golvspånet.

Jag har köpt "kiilto multiplan df" för detta och läste produktbladet (http://www.kiilto.se/attachments/8/3/white_papers/Kiilto Multiplan DF.pdf) de sager i princip att man kan lägga "3mm - 50 mm" tjocklek och att "det ska armeras vid behov", men det måste ju bero på underlaget, eller? (Borde vara skillnad att spackla på en betongplata mot ett trägolv? När är det behov av att armera?)

Någon som har erfarenhet av produkten? Hur tjockt bör jag lägga för att det ska hålla och behöver jag armera här? Inte kan det räcka med 3mm på golvspånet utan att det spricker under klinken? Jag vill lägga så tunt som möjligt för att det inte ska skilja för mycket mot anslutande golv, men vill att det ska hålla ...

Tack

/
 
Du bör armera i botten av flytspacklet (för att styva upp golvet). Använd rostfria nät (~dia 2.5 mm , hål 100x100).
Tjockleken på spacklet bör vara minst 12 mm.

Byt gärna "bör" till "ska".
 
Tack, det var vad jag väntade mig som svar, blir att handla armerings nät imorgon.

/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.