Har just gått en match med Kiilto Kerasafe limmat med K2 tätskikt/lim. Var en dukvåd, föjde instruktioner till punkt och pricka - hade kört videos och läst produktblad etc. Kändes dock oerhört svårt. Duken fäste inte och lossade hela tiden, fick trycka på dubbelt så mycket tätskikt än vad som angavs (för 3m2 på 1 dukvåd på 1,5x1m). Underlag flytspackel och våtrumsgips på väggarna. Primat med Keraprimer.

Märkligt, hade förväntat mig det skulle vara superbra produkter. Såg det fanns en annan gammal tråd (2012) om detta, samma erfarenheter.

Någon annan som använt Kerasafe + K2? Erfarenheter?
 
Hej KJD!

Jag är väl bekant med produkterna och här låter det som att det gått för lång tid från att du rollat K2 tills att du sätter duken och då skinnar sig gummit och vidhäftningen blir då sämre. Kiiltos rekommenderade 0,4 kg per kvm ska räcka utan problem för att montera duken.

Kalle
 
Tack Kalle, bra höra att det ändå funkar i normalfallet.

Det var ändå montering (mot den flytspacklade ytan) mer eller mindre direkt, dock så misstänker jag att jag la för lite primer på gipsen, där jag också fick mest problem med vidhäftning. Dit nådde jag med skrapan först efter några minuter, så troligtvis dessa faktorer som gjorde det.

Avbröt efter första våden, och skulle fortsatt idag, men blev för sent.

Resultatet så här långt är till ändå helt ok med passning, jämnhet och utan bubblor. Kört lite extra keraprimer på gipset och låter det stå under natten, så får vi se imorgon. Kanske inte optimalt dela upp det så här, men så får det bli.

Jag gjorde nog onödigt höga uppvik på väggen också, för att jag hade rörändar som stack ut 20 cm över golvet och som jag ville få tätskikt över.

0,4 kg stämmer bra med vad jag hade mätt upp, 0,65kg (halva burken) för 1,7m2.

Mitt intryck var ändå att det är en produkt som kräver lite vana att jobba med.
 
Gjorde resterande våder och fick bättre vidhäftning med dubbelprimning av gips. Säljaren ersatte limmet och plockade en ur en annan batch för säkerhets skull.

Dock känns detta som en känslig och kort "öppentid" på limmet och det borde påpekas tydligare kan man tycka. Eller inte en produkt som man bara plockar upp och använder, utan man får helt enkelt öva ett par ggr. Limmade även hörnbitar med bara Keraseal (helt ny), och även där är det extremet känsligt, kanske framförallt om inte underlaget (i det här fallet tidigare satt Kerasafe-duk) är superplant.

Kräver nästan att man övar först på en spillbit gips, resp spacklad yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.