Hej alla. Mina icke lovpliktiga arbeten blev kidnappade av bygglovshandläggaren. Min granne skall flytta och då ville jag passa på att få tillstånd att bygga en carport en meter från hans tomtgräns. ( Bredvid hans garage som jag beviljade att bygga en meter ifrån min) Kommunen ansåg att lantmätaren skulle komma ut för att mäta in höjder. Vilket i sig är helt ok. För då kan jag i min bygganmälan skriva rätt höjd på färdigt golv i en bordsdel som jag tänkt ha i min carport. Jag lämnar in bygganmälan för atterfallsåtgärd enligt rekommendation och omfattning av handlingar från bygglovsavdelningen hemsida. Jag blir ombedd att lämna in kompletterande uppgifter om markens nuvarande läge och hur det ska bli när carporten är byggd. Rita om fasadritning och lägga till marknivåer. Det är här det skiter sig. Här kidnappas min ej lovpliktiga markåtgärd och ingår helt plötsligt i min bygganmälan för atterfallsåtgärden (carport 30kvm, var av bodsdel 10kvm.) Då jag hade tänkt att höja upp och plana av marken i samband med att jag skulle förbereda marken i den flacka slänt som nu finns. Fylla upp med dränerande massor och lägga marksten samt lägga ner stöd i slutet av slänten i form av stora stenar. Ingenstans skulle höjden ändras mer än 500mm det rör sig om 7 kvm under bodsdelen som skulle beröras 100-450mm på en begränsad yta. Arbeten som jag hade tänkt att jag kan göra om jag får ok på min carport. Men inte annars. Jag har hela tiden sett det som två helt olika entreprenader. En ej lovpliktig och en som kräver bygganmälan. Men nu får jag avslag på min bygganmälan då det blir en för stor markåtgärd i min atterfallsåtgärd. Jag ville ju inte få lov för någon som ej är lovpliktigt. Jag ville bara få ok på placering och utförandet av min carport. Nu så kar jag ett par dagar kvar att överklaga beslut. Tips?
 
Men är det inte ordningsföljden som är problemet här. Du får inte starttillstånd för attefallsätgärden, för den kräver markarbeten.

Om du först får godkänt för markarbetet, och slutför det, så det finns ett slutbevis. Sedan kan du ansöka om attefallsbygge på den nu skapade marken.

Det är lite samma situation som om du vill utöka ett nybyggt hus med 15 kvm attefallautbyggnad. Du får (formellt) inte ansöka om attefallsutbygganden förrän huset den skall ansluta till är byggt och har slutbesked.
 
Jo det är ordningsföljden och en dom i MÖD som säger att man inte får göra avsevärd åtgärd av mark i anslutning till atterfallsåtgärd.

Bygglovshandläggaren kan inte se det som två enskilda åtgärder. Även fast jag har sagt att de kommer att åtgärdas separat.

Men jag vill ju inte lägga ner 60k på en markåtgärd ( ej lovpliktig) om jag inte får bygga min carport där. Då finns det annat jag kan göra för sammanlagt 100k.

Jag känner bara att det kan bli knas om jag i detta läge kanske bara sk skita i att överklaga.
Göra mina markåtgärd och hoppas att det blir ok med bygganmälan för atterfallsåtgärd om marken redan är klar och jag åter lämnar in samma ritningar som jag initialt hade i min anmälan.

Det finns flera skeva saker i denna handläggning. Då jag har försökt att hitta vägar att kunna få igenom min bygganmälan. Ett var att sänka nocken på carporten så att jag skulle slippa höja marken för den estetisk linje som då skulle bli avsevärt mycket fulare utan utfyllnad. Men det tyckte inte Handläggaren. Nä då skulle jag flytta carporten läge i stället. Vilket jag lämnade in för enligt handläggarens direktiv. Men då fick jag avslag för att carport hamnade för nära vägen. Vilket hon skulle kunnat ge dispans för men gav istället ett avslag enligt direktivet som jag redan hade påpekat innan jag ritade om och flyttade carport. Hade jag letat konspirationsteorier om att det fiskas handläggningstid så hade mitt ärende varit ett kaninhål. Hahahh.

Ska jag våga utmana ödet och göra markåtgärd och hoppas på att jag får en ny handläggare. Nu har jag 17000kr i spilld mjölk för ansökan och lantmäteriet.

Eller ska jag ta och gå vidare med ärendet och peka på att markåtgärd inte finns med i bygganmälan.
 
Glejpner F Glejpner F skrev:
Eller ska jag ta och gå vidare med ärendet och peka på att markåtgärd inte finns med i bygganmälan.
Det tror jag är fel väg. Då lämnar du (om jag förstått det) in en bygganmälan där huset svävar i luften.

Den där markhöjningen, kan du inte göra den lite provisorikst, så billig som möjligt (typ bara tippa ett lass med utfyllnad). Och sedan efter att du fått godkänt för attefallsbygget, så gör du utfyllnaden klar, packar ellar vad som behövs.

Marklovet borde du kunna få slutbevis för, bara marken har höjts utan kvalitetskrav.
 
  • Gilla
Glejpner F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.