Fyndade en kexmaskin tillsammans med en stor låda kex på loppis häromveckan. Har länge suktat efter det för att bygga skåp och annat för inomhusbruk. Testat lite och verkar funka hur bra som helst för den hundralapp jag gav. Urkul!

Nu skulle jag inte skryta om mitt fynd, utan ställa en fråga till er: jag har just mest projekt utomhus där jag inte vill ha synliga skruvar eller andra fulare lösningar. Kan man använda kexen utomhus? Doppa i olja eller lasyr för hållbarhet? Då fäster väl inte limmet? På lådan står inget om användningen, och jag kan inte hitta något vettigt vid googling.
 
Om du limmar med Polyuretanlim i fräshålen och på kantsidorna borde det nog hålla.
Gör en testbit och blötlägg den under en vecka så får du se om det fungerar.
Glöm inte täcka med maskeringstejp så blir det lättare att efterbehandla.
Dag
 
A aiskylos2 skrev:
Fyndade en kexmaskin tillsammans med en stor låda kex på loppis häromveckan. Har länge suktat efter det för att bygga skåp och annat för inomhusbruk. Testat lite och verkar funka hur bra som helst för den hundralapp jag gav. Urkul!

Nu skulle jag inte skryta om mitt fynd, utan ställa en fråga till er: jag har just mest projekt utomhus där jag inte vill ha synliga skruvar eller andra fulare lösningar. Kan man använda kexen utomhus? Doppa i olja eller lasyr för hållbarhet? Då fäster väl inte limmet? På lådan står inget om användningen, och jag kan inte hitta något vettigt vid googling.
Om kexen placeras mitt i en fog som limmas bör väl kexet sitta skyddat.
Målas sen möbeln eller det som kexats. 👍
 
FredrikR FredrikR skrev:
Om kexen placeras mitt i en fog som limmas bör väl kexet sitta skyddat.
Målas sen möbeln eller det som kexats. 👍
Borde nog förklarat användningen lite mer. Sarg till pool i tryckimpregnerat.
 
A aiskylos2 skrev:
Borde nog förklarat användningen lite mer. Sarg till pool i tryckimpregnerat.
Ska sargen limmas?
Du kan ju såga till egna kex i tex tryckimpregnerat om du inte litar på köpekexen. 🙂
 
FredrikR FredrikR skrev:
Om kexen placeras mitt i en fog som limmas bör väl kexet sitta skyddat.
Målas sen möbeln eller det som kexats. 👍
stigen stigen skrev:
Om du limmar med Polyuretanlim i fräshålen och på kantsidorna borde det nog hålla.
Gör en testbit och blötlägg den under en vecka så får du se om det fungerar.
Glöm inte täcka med maskeringstejp så blir det lättare att efterbehandla.
Dag
Helt rätt, experiment är det enda som gäller! Inga gigantiska krafter, men jag kommer lägga ner ganska mycket tid på att få det snyggt, och vill inte göra om det om tre år. ..... Som mycket annat jag byggt. Man lär sig förhoppningsvis av sina misstag.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ska sargen limmas?
Du kan ju såga till egna kex i tex tryckimpregnerat om du inte litar på köpekexen. 🙂
Nu är hösten räddad hör jag.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Nu förstår jag vad du eftersträvar.
Jag brukar kexa 45˚ geringar i tryckta trallbrädor med Festool Domino kex som jag själv tillverkar av äldre trall som är torr.
Limmar du sen med Polyuretanlim blir det bra.
Hyr/låna en domino.

Dag
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
A aiskylos2 skrev:
Fyndade en kexmaskin tillsammans med en stor låda kex på loppis häromveckan. Har länge suktat efter det för att bygga skåp och annat för inomhusbruk. Testat lite och verkar funka hur bra som helst för den hundralapp jag gav. Urkul!

Nu skulle jag inte skryta om mitt fynd, utan ställa en fråga till er: jag har just mest projekt utomhus där jag inte vill ha synliga skruvar eller andra fulare lösningar. Kan man använda kexen utomhus? Doppa i olja eller lasyr för hållbarhet? Då fäster väl inte limmet? På lådan står inget om användningen, och jag kan inte hitta något vettigt vid googling.
A aiskylos2 skrev:
Nu är hösten räddad hör jag.
Följdfråga: jag tänker mig klyva med bordsåg till rätt tjocklek efter att ha figursågat med sticksågen profilen. Eller finns det något annat smart sätt?
 
Jag har för mig att det finns kex helt i plast som passar bra för utomhusbyggen. Kanske var det bara för Domino? (Festool)

Vad har du för maskin?
 
Ibland räcker det att ställa en fråga för att komma på svaret (delvis) själv. Jag har 3d-skrivare, och naturligtvis fanns det någon som tänkt den tanken: https://www.thingiverse.com/thing:4625443
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har för mig att det finns kex helt i plast som passar bra för utomhusbyggen. Kanske var det bara för Domino? (Festool)

Vad har du för maskin?
Denna enkla sak.
 
  • Handhållen Ferm-högtrycksspikpistol med metall- och plastkomponenter på en arbetsbänk, omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag gjort lite experiment:

Kex utskrivna i petg i 3d-skrivare och limmat med pu-lim resp vanligt vitt lim( https://www.jemfix.se/traelim-750-ml-stabile/6120/9029231/) håller inte alls. Sprött och bryts av. Kanske något annat lim? Skall prova med större andel infill också. Nu körde jag med 50 procent vilket brukar räcka till det mesta.

Vanliga kex med lim enligt ovan håller fint. Ligger nu vatten sedan en vecka tillbaka, verkar inte uppenbart lösa upp det jag spillt iaf. Återkommer när det legat en månad för test för hållbarhet.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.