Hej

Vi har en panna Arimax 35 där keramiken börjar se dålig ut, är det någon som har erfarenhet av keramikbyte på en sådan panna, går det överhuvud taget att byta.
 
Det går med lite pyssel att byta keramiken i Arimax 35. Köpte ny keramiksats till min Arimax-panna för ett antal år sedan - se bifogade kopia på installationsanvisningen.

Keramiksatsen kan beställas från Swebo Bioenergy i Boden, tel 0921-57800. Fråga efter Mikael Holmström som kan ge pris och ta emot beställning. Kanske är det läge att byta sekundärluftkanalen samtidigt. Möjligen går det att köpa bottenstenen separat, om det är denna som ser anfrätt ut.

Observera att keramiken ser olika ut för pannor tillverkade före resp. efter 1987 (nytt utförande fr.o.m. tillv.nr 35905).

/Mats-Erik
 
tack för hjälpen, ska kolla tillverkninsnummret då pannan är från -87
 
Ganska smutsigt och kul d^_^b
Ur med asklåda och roster. Ta även bort sec-luftröret.
Åla in på rygg i askluckan, glöm inte en stark medhjälpare.
Lyft ur den gamla keramiken, sidor först, den över sec-luften. sedan, om jag inte minns fel ligger det en toppsten på den bakre vertikala stenen, ta bort den och vertikala stenen längst bak. sist men inte minst bottenstenen.

Fika (du är dock inte välkommen in för du är ganska smutsig nu :D )

Kryp in för återmontering.
Låt medhjälparen ge dig stenar i rätt ordning.
Bottensten med fasen inåt(?), bakre vertikala stenen (passa den väger as), den främre vertikala sedan.
sedan ska sidostenarna stoppas i, de håller fast hela cirkusen. Glöm inte toppstenen som ligger över bakre stenen (jag tror att det fanns en sån, men är inte säker)
Återmontera sec-luften, rostret och asklådan.
Ta en lååång dusch, det behöver du.

Tar max en halvtimme
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.