Hej på er.

Påbörjade häromdagen ett projekt med att renovera trappan inne. Som trappnos hade den förra ägaren satt en typ av eklist, trappan är av furu så den bestämde jag mig för att slita bort. Problemet som uppstod var att den drog med sen en del av furun också vilket har gjort ganska djupa fulasprickor, vi pratar alltså om en halvcentimeter djupa och flera centimeter långa. Min fråga är, kan man fylla igen sprickorna med kemiskt trä furu och sedan slipa ner det. Trappan kommer sedan behandlas med antigen vit hårdvaxolja eller liknande.

MVH
Sebastian
 
H
S sebastiannoren skrev:
Hej på er.

Påbörjade häromdagen ett projekt med att renovera trappan inne. Som trappnos hade den förra ägaren satt en typ av eklist, trappan är av furu så den bestämde jag mig för att slita bort. Problemet som uppstod var att den drog med sen en del av furun också vilket har gjort ganska djupa fulasprickor, vi pratar alltså om en halvcentimeter djupa och flera centimeter långa. Min fråga är, kan man fylla igen sprickorna med kemiskt trä furu och sedan slipa ner det. Trappan kommer sedan behandlas med antigen vit hårdvaxolja eller liknande.

MVH
Sebastian
Är det i kanten som det har blivit sprickor och jack? Hur mycket kan du slipa på furutrappan? Personligen tycker jag inte kemiskt trä är någon höjdare i trappan, dels ser det lagat ut så krymper det så man får fylla i.
Vi la in nytt 2 cm tjockt ytskikt i Ek på trappstegen, steget plus nosen i ett stycke
Mellandelen, heter säkert något bra som jag inte kommer på nu, slipade vi och målade i vitt.
En finsnickare kan tillverka trappstegen. Har du en rak trappa är det billigast att köpa en reparationssats för trappor. För en U-trappa blev det billigare med en finsnickare.
 
Jag tror inte så mycket på kemiskt trä om du skall ha den oljad. Finns bitarna som lossnade kvar? Om så kanske de kan limmas tillbaka. Annars kan det gå att såga eller hyvla bort en bit där det är skadat och limma dit en ny bit. Har du en bild på skadan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.