Köpte nytt handtag till toalettdörren i höstas. Efter ett tag började märken framträda, vilket jag då trodde att det gick att tvätta eller putsa bort, men det visar sig att det är ärgningar i handtaget! Det har alltså uppstått en kemisk reaktion från tvål/handsprit/smink/nåt annat med mässinghandtaget.

Skittråkigt förstås. Jag har nu köpt ett nytt handtag, men vill inte att detta ska hända igen. Funderar på att doppa handtaget i lack, eller plasta in det på något sätt.

Någon som känner igen detta, och kanske vet exakt vad det är som har orsakat problemet, samt förslag på proaktiv åtgärd?

Mässingshandtag med ärgfläckar på en vit dörr som indikerar kemisk reaktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte någon ytbeläggning som har släppt då?
 
optimum
Salt på händer och för dåligt lack lager på handtagen. (handsvett innehåller lite salt)
Bara att polera och lacka om.

Så hade jag gjort. Orkar inte reklamera allt.
 
Tack för svaren!
Men "lacka om" låter ju som ett idiotjobbigt projekt. Då känns det ju som 149,- är en enklare och lättare "lösning" på problemet. Men det är tråkigt om det blir 149,- + arbete per månad.

Men jag borde förstås ta kontakt med tillverkaren inser jag nu.
 
För info: Habo hade inte hört talas om detta tidigare och skickar ett nytt handtag. dock har jag hittat små märken på låsvredet nu också, så vi får väl se vad som händer…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.