Vi köpte ett Viskan spabad tidigare i år, och i köpet ingick ett paket med kemikalier som har räckt fram till nu. När det nu börjar bli dags att fylla på förrådet ser jag att det paket som räckt i 3-4 månader för oss kostar hela 1200 kr, dvs. närmare 400 kr i månaden bara för kemikalierna, vilket är mer än det kostar att klorera vår pool på 50 m3.

Paketet är av fabrikatet Aqua Finesse, och består av en burk med 20g klortabletter samt ett par dunkar med något de kallar "Hot Tub and Spa Water Care", som enligt produktbeskrivningen ska göra att man inte behöver använda så mycket klor. En gång i veckan laddar jag dispensern med en ny klortablett samt häller i 300 ml vätska från dunkarna. Spabadet rymmer enligt specen 1715 liter vatten. Det känns som att de skickar med detta för att de vet att många kommer fortsätta köpa samma av bekvämlighet i stället för att undersöka vad det finns för alternativ.

Så, vad kan man använda som alternativ till det här, enligt mig, svindyra paketet? Det känns inte rimligt att det ska behöva kosta mer att hålla rent i spabadet på 1700 liter än i poolen på 50000 liter. I poolen använder jag chockklor och flockningsmedel i början av säsongen, efter det endast en 200g klorpuck i veckan samt ev. PH+ vid behov. PH+ måste jag såklart använda även i spabadet men mängden är försumbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.