Definitivt gavel. En granne istället för två. Mer trädgård. Fler fönster kanske mm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Låter nästan som en trickfråga... Givetvis vill man ha färre vägg-i-vägg-grannar och större trädgård, så absolut på sidorna!
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
BirgitS
Gavelradhus brukar alltid vara mer värda vid en försäljning. (Jag tycker det ser ut som radhus och inte kedjehus där husen länkas ihop av garage.)

Men det är klart att om det är väldigt mycket insyn på hela gaveltomterna medan man på mitthusen lättare kan få till insynsskydd kan det bli annorlunda.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Gavelradhus föredrar jag också. Enda nackdelen är att uppvärmningskostnaden blir lite högre.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Glöm inte kolla upp vilket väderstreck gaveln vetter mot! Det påverkar ju både ljusinsläpp och hur du kan fixa din trädgård.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
Precis.
 
Det finns ju tyvärr gavelradhus där man inte äger marken på gaveln. Jag har sett riktiga skräckexempel där det går en gångväg längs gaveln och huset har fönster åt det hållet. Väldigt roligt med folk som går förbi och ungar som leker precis utanför fönstret.

Vid nyproduktion gäller det att granska ritningarna ordentligt innan man slår till.

Huset på bilden är ett radhus och inte ett kedjehus. Av bilden att döma får jag intrycket att tomten inte innefattar gavlarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Har ett gavelhus och vill på inget sätt byta med grannen. Jag har gett grannarna tillstånd att gå över min tomt, för att tex slippa dra gräsklipparen genom huset, eller att deras barn vill leka på ena eller andra sidan utan att behöva ta av sig skorna och gå genom huset.
Å andra sidan är jag o sambon inga som bryr sig om insyn el liknande, vill nån glo på oss får de göra det.
 

Bästa svaret

Fairlane
Gavelhus har några stora fördelar, främst i att man lätt kan gå runt huset på utsidan. Jag har hjälpt några vänner att bära in soffa i vardagsrummet, på baksidan i deras dåvarande radhus. Det gick inte att bära den genom huset pga en trappa, och de hade mitthuset i en rätt lång länga. Det var inte helt kul att bära den hela sträckan som gick bakom husen (ingen väg där, mer terräng).

Det kan som nämnts tidigare vara värt att undersöka om tomten brevid huset blir er eller om den kommer tillhöra en samfällighet. Där min syster bor tror hälften av grannarna att det är en allmänning på sidan av hennes tomt så när hon ställer dit något så gnäller de att hon inte får utvidga sin tomt på det viset. Om hon inte klipper gräsmattan där så får hon ju skäll för det också, för man ska vårda sin tomt...
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
Jag hade nog valt hus A om det är ledigt. L - S ser ju ut att ligga mot ,mer trafikerad väg. Morgonsol på baksidan, sen kan man ju fråga sig varför någon vill ha fönster från golv till tak när gångvägen går 4 meter från köksfönstret...
 
Vi hyrde en av gavellägenheterna i ett radhusområde under många år och nu, efter att ha köpt ett eget fristående hus och jämför det med det tidigare boendet, så skulle jag aldrig vilja bo i ett radhus igen, vare sig det gäller att hyra eller köpa.

Det är det där med grannar så nära inpå som är problemet, som jag ser det. Är det sen allmänning, promenadväg eller andra för området gemensamma ytor, inpå knuten så blir det förr eller senare, om inte problem så åtminstone irritation.

Men har man inget emot att "umgås med grannarna" mest hela tiden eller bara behöver tak över huvudet så går det utmärkt att bo i radhus och då är gaveln att föredra.
 
För att trivas radhus måste du vilja ha folk inpå dig.
Gavel självklart val av alla tidigare nämnda skäl. Men allt som talar för gavel talar samtidigt för att bo i fristående eller kedjehus, bortsett lite mindre kostnader.

Beroende på vem du är kan mellanhus vara att föredra av andra orsaker;

Det känns tryggt att ha folk nära inpå.

Det blir mindre underhåll och lägre uppvärmningskostnader.

Gränsar huset mot väg som ska vinterhållas är chansen stor att ansvaret gäller fåtalet meter.

Mindre trädgård att sköta, ligger den i bra väderstreck kommer den ha ett mikroklimat skapat av mycket större huskropp än du står för själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.