Hej.
Skall sätta in en ny Keddy i en öppen spis. Har då frågor om detta;

Bör man provtrycka rökkanalen innan?
Skall man provtrycka kanalen efter montage?
Har eventuell kamininstallatör rätt att göra detta eller är det bara sotaren som får göra detta?

//Edwin.
 
Hej jag satte inn en kaddy fär ca 3 år sedan. ringde sotarmästaren, han sa att jag skulle ringa när den var instalerad. Ringde när det var klart, han kom ut och provtryckte den, jag tror man bör göra det annars täcker inga försäkringar.
Priset var ca 1700kr
 
Det är inga problem för sotaren att provtrycka med Insattsen på plats.. Tror att han föredrar det till o med..

Om det sedan läcker och du behöver glidgjuta så får man öppna ett hål så långt ner som man kan i murstocken... Så det är igentligen bara att köra på.. men du kan ju alltid kolla med sotaren först han vet ju hur han vill ha det..

Sen i vissa kommuner tex Huddinge behöver man ha en bygganmälan vid installation av insatts.. = runt 1000:-..

I Huddinge så vill sotaren kolla på pappret (godkännandet från kommunen) innan han provtrycker..

Men det skiljer sig säkert från kommun till kommun.. kolla med din sotare med andra ord.. :)
 
Provtryck innan!
Om det nu är så, vilket det ofta är, att pipan läcker så har du mer grepp om vad det kommer kosta innan du skaffat kassett och andra dyra saker. Vidare blir installationen räknad i sig billig om du gör allt i ett istället för att göra sakerna var för sig, dubbelt arbete i många fall. Sätter man i en kassett tar man ofta upp samma hål som vid en tätning, är det rör det ska tätas med sätter man helst det direkt på kassetten. Pipan behöver inte tryckas igen om den skulle vara tät. Alltså: Först sotaren, sen installatören eller om du gör det själv. sen fixar väl han slutbesiktningen åt dig. Sen är det bara att elda på.

Mvh

Sen kanske förklara att sotarmästaren ofta skiter fullständigt i vad det kostar för dig, sen är dom ofta lata också, så använd huvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.