Hej igen, min Luft/vatten pump KCC Arctic har pajat. Det är nu konstaterat att det är kompressorn som har lagt av. Min fråga här om det finns någon därute som har en sådan stående eller vet var jag kan få tag i en sådan. Kanske det finns någon som kan tipsa mig om var jag kan få tag i en kompressor till den. Det kanske finns något av detta i alla gömmor i landet, på något lager eller någon som inte behöver sin. Alla uppslag är välkomna!
Kolla gärna med kollegor, bekanta, leverantörer eller vad som helst. Tack alla på förhand.
Mvh
Freddy Luft/vatten värmepump KCC Arctic utan frontpanel, där kompressor kan monteras.
 
A
F freddy tingstadius skrev:
Hej igen, min Luft/vatten pump KCC Arctic har pajat. Det är nu konstaterat att det är kompressorn som har lagt av. Min fråga här om det finns någon därute som har en sådan stående eller vet var jag kan få tag i en sådan. Kanske det finns någon som kan tipsa mig om var jag kan få tag i en kompressor till den. Det kanske finns något av detta i alla gömmor i landet, på något lager eller någon som inte behöver sin. Alla uppslag är välkomna!
Kolla gärna med kollegor, bekanta, leverantörer eller vad som helst. Tack alla på förhand.
Mvh
Freddy[bild]
kolla med ahlsell kyl
 
Hej Electroluxaren, jodå jag har kollat med dom, men ingen verkar känna till fabrikatet överhuvudtaget. Mest nytt folk sedan jag själv var i branschen. Har en kille som ska kolla mer noggrant med dom, men jag har inga förhoppningar om det. Men tack ändå.
 
A
F freddy tingstadius skrev:
Hej Electroluxaren, jodå jag har kollat med dom, men ingen verkar känna till fabrikatet överhuvudtaget. Mest nytt folk sedan jag själv var i branschen. Har en kille som ska kolla mer noggrant med dom, men jag har inga förhoppningar om det. Men tack ändå.
Ja tyvärr så dör kompetensen ut med tiden.
Så ta och öppna plåten och titta vad det är för kompressor, det står någonstans, därefter leta efter en motsvarande.
 
A
Eller byt hela utedelen till en nibe motsv
 
Tack för en bra ide, ska kolla vad det står på kompressorn. Det lutar nog åt att det måste bli en ny anläggning. Bara en ny pumpdel tror jag inte går eftersom den måste vara kompatibel med innerdelen (Sanyo Co Eco). Det blir en dyr historia på ca 200` tyvärr. Men man måste ju tyvärr ha värme i huset.
Tack än en gång.
 
Vad jag vet handlar det numera om runt 120 - 150 tkr för en luftvattenvärmepump inkl installation beroende på fabrikat och modell.
 
Tjena Josth, ja det kan stämma. Men det kommer att behövas både innerdel och utedel eftersom systemet måste vara kompatibelt med varandra. Bara en ny utedel av annat fabrikat kommer inte att funka eftersom de inte kan kommunicera med varandra, tyvärr. 120-150 tusen var för ett par år sedan, typ 2018. Allt har nu blivit mycket dyrare i dag. En sak till, har hört att det inte finns några värmepumpar att få tag på, allt är i det närmaste slut överallt sägs det. Vid beställning nu så kanske leverans kan ske under hösten. Otroligt, men flera har sagt det........
 
Nej, 120 - 150 tkr är en prisnivå som jag sett flera offerter på nu i närtid från återförsäljare av t.ex. CTC, IVT, NIBE och Mitsubishi. Inklusive ute- och innerdel och rivning av tidigare system. Däremot stämmer det säkert att leveranstiderna kan vara långa nu, särskilt av vissa fabrikat. Gäller att ta in flera olika offerter om man vill köpa.
 
Jasså, det vore ju en besparing på en 50-lapp för mig. Har ännu inte fått något offertförslag, men fick för mig att utedelen ligger på ca 70` och innerdelen på ca 80`+ installation. Jag behöver en pump på ca 12kwh. Huset är på 230 kvm. Den jag har kontakt med just nu säljer Thermia och jag har ingen erfarenhet eller kunskap om deras pumpar. IVT och Nibe är ju mer bekanta för mig. Det verkar som att du också står i startgropen för att byta värmepump. Vad har du kommit fram till som passar dig bäst?
 
Ok, du har ett ganska så stort hus som kräver en värmepump i det övre skiktet. Man behöver titta närmare på specifikationerna för varje modell för att kunna avgöra om den passar huset eller ej. Olika fabrikat har lite olika sätt ange värmepumparnas kapacitet. När är huset byggt? Var i landet? Nya Thermia Athena verkar fin men har ingen aning om vad den kostar. Själv har jag gamla värmepumpar nu som kan behöva bytas ut i princip närsomhelst så jag försöker följa marknaden och vilka modeller som finns. NIBE är en favorit med höga prestanda och välutvecklat styrsystem och koppling online men måste man ha en just nu är det ett stort frågetecken för leveranstiden.
 
Ja det är en jungel för en lekman och även de proffesionella som oftast bara håller sig till "sitt märke.
Huset är byggt 2008 och jag flyttade in februari 2019 då även pumpen började användas på riktigt. Killen som dömde ut min pump ska återkomma med ett par offerter på luft/vatten och bergvärme. Han säljer bara Thermia, kanske inget dåligt märke i sig men jag saknar erfarenhet. Misstänker att man får hålla sig till det fabrikat som kan leverera inom en snar framtid......
 
Ok. Bor du söder om Gävle fungerar det lika bra med luftvatten som med bergvärme när man också måste borra för bergvärmen. Beror på vad man tycker om utedelen. Norr om Gävle är det bäst att satsa på bergvärme eller kanske jordvärme beroende på vad som är möjligt. Du menar att du behöver en värmepump på 12 kW. Du behöver också specificera vid vilken utetemperatur du behöver denna effekt för att kunna jämföra olika modeller. Förutom Thermia, IVT och NIBE finns t.ex. CTC, Mitsubishi electric och Daikin som gör bra grejer.
 
Nja, systemet jag tittat på så ligger de flesta på olika hopp i effekten. Jag har (hade) en på 10 kwh och den jobbade väldigt ofta och gick hårt. Nästa steg ligger oftast på 12 kwh och sedan hoppar dom upp på typ 15-17 kwh och det blir kanske lite för mycket. Det blir sällan under 20 grader här nere men 16-18 grader minus är inte så sällsynt. Jag bor på Ekerö väster om sthlm, en bit från kungens slott. Jag har tittat på en Thermia Athena som just ligger på 12 kw och har en relativt liten utedel. Jodå absolut, både CTC och Mitsubishi är också mycket bra pumpar av vad jag kan förstå. Givetvis vill killen sälja Thermia eftersom han också är återförsäljare av dessa pumpar. Men han är säkert öppen för andra förslag också. Som sagt jag tror att man får välja det som finna att få tag på.......
 
Stockholmsområdet har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på ca -16° enligt Boverkets tabell och det är denna temperatur man dimensionerar efter. 10 kW vid -16° borde räcka för ditt hus. Tittar man på luftvattenvärmepumpar ska man då välja en modell som klarar ge minst 5 kW värme vid -16° ute för att det ska bli bra energibesparing per år. Energitäckningsgraden hamnar då på typ 98% och det blir bara lite el-tillsats eftersom de kallaste dygnen är så få. Numera med varvtalsstyrda värmepumpar behöver man inte vara orolig för överdimensionering som tidigare men till slut kostar större aggregat så mycket mer i förhållande till den extra energibesparing man får ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.