Hej Har ett reviterat hus byggt 1949, dvs. mitt i skarven då man gick från Kalkbruk till Kalkcementbruk. Har en del sprickor och skador på fasaden som behöver lagas och enligt "expert" kan jag inte laga det ena med det andra. Där till frågan; hur ser jag vad jag har för sorts bruk?
 
Jag är ingen expert, men jag ser skillnad på f'ärgen. De lagningar jag själv gjort med kalkputs är mycket ljust gråa, nästan vita. Syns nästan inte alls, trots att jag inte hunnit kalka över dem. De lagningar som tidigare har gjorts med KC-puts är cementgråa och avtecknar sig mot det vita trots kalkmålning.

Vet ej om det finns något annat sätt att se skillnad......

Jag tror (men är ej säker) att du kan laga ett kc-putsat hus med ren kalkputs men tvärtom inte är så bra. Jag har många KC- lagningar på mitt hus, och själva lagningen är hård och håller, men bredvid så blir det sprickor i kalkputsen.
 
Ja, jag har (liksom Sommartorparn) fattat det så att man kan lägga en mjukare puts utanpå en hårdare, men inte tvärtom. Ju mer kalkinnehåll i en puts, desto mjukare.
 
Det är helt sant att det oftast är bättre att lägga en svagare puts utanpå en starkare. Dock så får man se upp så att det inte blir FÖR stor skillnad på styrkan, då klarar inte det mjukare lagningsbruket av att vidhäfta ordentligt.
En erfaren murare eller en duktig fackhandel/bruksleverantör bör kunna ge svar på ungefär vilken typ av bruk som du har och då kan du också sluta dig till vad du ska använda till lagningarna.
Sträva alltid efter att laga med så lika befintligt bruk som möjligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.