Hej,

Har ett hus från 40-talet med kattvindsväggar. Beslutade mig för att slå ut en av dem. Jag hade en stötta med mig och tog också upp ett litet hål i golvet under för att kunna se om väggen vilade på takstolen eller bjälklaget under. Det gjorde den inte, så jag började då ta bort en planka i taget (väggen bestod av spontade plankor 200x50 mm.) och flyttade stöttan med mig. Jag tog även ett kontrollmått från takstolen ner till golvet vilket jag kontrollerade var detsamma hela tiden. Det var det. Tillika föll det en ganska stor mängd snö på taket dagen efter, och måttet var detsamma. Plankan med eluttaget får sitta kvar tills elektrikern kommer och flyttar det.

Så var det dags för isolering. Jag har läst mycket om ångspärrar och dubbelisolering och liknande, men då det är ett gammalt hus beslutade jag mig ändå för att göra en enkel luftspalt på 45 mm, respektive en enkelisolering med 45 mm gullfiber, följt av en osb-skiva och gips (har inte kommit till gipsen ännu).

Vad tycker ni, är detta korrekt utfört så här långt?

Kan jag tillämpa samma metod på de resterande kattvindsväggarna?
 
  • Renoveringsarbete på en kattvindsvägg med synliga spontade plankor och stödreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprocess av kattvindsvägg i hus, väggen öppnad med synlig isolering och osbskivor, stöttor och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak och kattvindsväggar i ett sovrum från 40-talet, med tapetserade och målade ytor som renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en renoverad kattvind med nya OSB-skivor och kvarvarande gammal trävägg med eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt rum med kattvindsvägg, tapet, klädhögar och diverse föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad kattvindsvägg med synliga spontade plankor, eluttag och isolering i ett 40-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på en kattvind, vägg av spontade plankor och ett kabelrör, med början på isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad kattvindsvägg med synliga spontade plankor och installerad elkabel genom en luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kattvind med träplankor och en öppen plats där en planka togs bort, samt synliga ledningar och en stödpinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur såg det ut bakom masoniten på ytterväggen? Behövs det verkligen något mer än ytskikt?
 
Där stod 1 meter höga stödben till takstolarna, bakom dem bara takfoten, utan någon isolering. Därför valde jag att göra en enkelisolering efter luftspalten, för att "härma" den gamla lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.