Vi har efter mycket velande kommit fram till att vi måste sätta upp en kattlucka i vårt nybyggda och välisolerade trähus. Jag hade hoppats att vi kunde undvika det, men det går inte (av olika anledningar).

Vi har också diskuterat fram och tillbaka om vi ska sätta den i en ytterdörr (groventrén) eller i väggen bredvid och har kommit fram till att vi vill sätta den i väggen, huvudsakligen för att vi tycker att det ser bättre ut. Vi har ett litet fönster i groventrén och har tänkt sätta luckan under detta (se bild).

Det är en teknisk ritning av en byggnadsstruktur med måttangivelser och marking av en kattlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen består av (från utsidan): 22 mm panel, 28 + 12 mm luftspalt, 9 mm utegips, 170 mm reglar/isolering, ångspärr, 70 mm reglar/isolering, 17 mm råspont, 13 mm gips

Teknisk ritning av väggkonstruktion med mått, material, isolering och detaljer som plastfilm och gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat på att göra en inbyggnad i väggen från utsidan (så att väggen blir smalare där) och sätta luckan i denna (se bild). Min tanke var då att behålla isoleringen i det inre regelverket och låta väggen ha den tjockleken i inbyggnaden, men jag är osäker på hur jag ska göra med ångspärren då.

Ritning av vägg med markerad plats för kattlucka, enkel linjär illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag göra en sån här lösning på nåt sätt utan att få problem med kondens? Hur ska jag göra med ångspärren och tätning?
 
Exakt hur du ska göra i väggen kan jag inte svara på, men jag rekommenderar dig att fixa ett dubbelt system med två luckor så minskar draget från luckan. Tänk också på att det ska vara lätt att ta loss luckan/luckorna och göra rent! Tex en hyfsat tung frigolitisolerad låda med hål i ena änden och lucka i andra änden som står på insidan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt hur du ska göra i väggen kan jag inte svara på, men jag rekommenderar dig att fixa ett dubbelt system med två luckor så minskar draget från luckan. Tänk också på att det ska vara lätt att ta loss luckan/luckorna och göra rent! Tex en hyfsat tung frigolitisolerad låda med hål i ena änden och lucka i andra änden som står på insidan.
Jo, tanken är att det ska bli någon form av luftsluss sen (dubbla luckor), men det är nästa steg. Först måste jag få luckan i väggen på plats.
 
Byt ut fönstret till ett mindre och bygg in kattluckan där? Då behöver du inte riva delar av väggen och inte heller eventuellt försöka återställa väggen i framtiden.
 
Z z_bumbi skrev:
Byt ut fönstret till ett mindre och bygg in kattluckan där? Då behöver du inte riva delar av väggen och inte heller eventuellt försöka återställa väggen i framtiden.
Då behöver katten nån form av ramp, både på utsidan och insidan. Det är dessutom ett vridfönster försett med integrerad magnetkontakt för larm, så det blir krångligt. Nej, vi vill ha luckan i väggen där jag har markerat på ritningen. Det jag undrar är om det går att göra en inbyggnad så som jag har tänkt.

En variant är att göra inbyggnaden från insidan och klä in med smygar och foder som om det vore ett fönster. Då går det ju att vika in plansten och täta mot reglarna och själva "väggblocket" med kattluckan (motsvarande fönsterkarm med fönser) hamnar ju på utsidan om ångspärren.

Nackdelen med att göra inbyggnaden från insidan är dock (förutom att det inte ser lika bra ut) att inbyggnaden måste vara mycket större då för att vi ska komma åt knappar och display på kattluckans innedel.

En annan variant är såklart att inte göra någon inbyggnad alls, men jag tänker att det kan bli problem med kondens då också eftersom man gör hål i ångspärren och dessutom inte har nån möjlighet att tejpa/täta den på nåt sätt.
 
L
Vi har en kattlucka i vår yttervägg. Kommer in i tvättstugan där jag byggt en låda av MDF som dom måste hoppa upp och ur. På så sätt så fångar jag den kalla luften, som är tyngre - att flöda ut på golvet. Fungerar relativt bra tillsvidare.

Luckan åt oss sitter direkt under fasadskåpet. Jag visste vart reglarna satt, men såklart hamnade det kapade hålet rakt på röret för kablarna in till centralen inne så fick ändra lite i väggen. I lådan jag byggt har jag även kamera så jag ser när katterna kommer och går och vad dom drar med sig in.

Gul vägg, vit ventilationsöppning, grå elskåp, träkonstruktion, lila kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
blixtkub och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.