Jag är nyinflyttad och vill sätta in en kattlucka.
När jag läser om olika kattluckor, så står det att det finns ett speciellt installations set om ytterdörren är en "ny med metall".

Är det någon som vet vad det betyder?

Hur vet jag om min ytterdörr är en sån med metall?

På bilden kan ni se ytterdörren. Tror ni det går att såga upp ett hål och sätta dit kattlucka I den?

Tack på förhand!

Malin (som även är ny här i forumet)
 
  • Vit innerdörr med fönster, frostat glas, mässingshandtag, ljust rum bakom, modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppen dörr med guldfärgat handtag, låsvred och tröskel på träveranda. Träslagning, skugga, dagsljus syns.
Välkommen till Byggahus Malin!

Du kan säkert ta hål för kattluckan, med borr och sticksåg går det smidigt och den eller de tunna plåtar som är i dörren lär inte hindra dig nämnvärt.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Kanske finns det någon typskylt på dörrens kant. Från en sådan bör du kunna hitta mer info.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus Malin!

Du kan säkert ta hål för kattluckan, med borr och sticksåg går det smidigt och den eller de tunna plåtar som är i dörren lär inte hindra dig nämnvärt.
Tack!
 
E etompau skrev:
Kanske finns det någon typskylt på dörrens kant. Från en sådan bör du kunna hitta mer info.
Jag hittar ingen typskylt tyvärr. Tack ändå!
 
Många dörrar har en eller två tunna metallskivor ofta aluminium i dörrbladet för att den ska hålla formen bättre.
Det är inga problem att borra ett hål för ett sticksågsblad och såga med sticksåg om det finns tunna metallskivor, det förkommer även dörrar med rostfri plåt men även de brukar vara så tunna att det går att såga med sticksågen.
En del smarta kattluckor har dålig konstruktion så det fungerar sämre i dörrblad med metall i men då kan det finnas en monteringsram som kan användas om det inte fungerar.
Metallskiva i yttre halvan av dörren brukar inte vara något problem då katten går i en gång men om det finns metallskiva på inre halvan kan det uppstå problem ibland med vissa smarta kattluckor.
Jag har en smart kattlucka och metallskivor i dörren på både in och utsida och det fungerar utan den fula ramen som rekommenderades, någon enstaka gång tycker katten att luckan är dum när den ska gå ut så bättre placering av antennen på insidan hade inte varit fel.
Även tjockleken på dörrbladet skiljer och kontrollera att det passar till ditt dörrblad eller om du måste köpa en "förlängning" påbyggnadsram.
Ofta kan man se om det finns metallskivor i dörrbladet om man lossar trycker eller vred/låscylinder och inspekterar i hålen i dörren, skivorna sitter ofta precis innanför den tunna skivan så cirka 5mm in i hålen brukar den synas.

Vad är det för kattlucka?
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Tusen tack! Då ska det nog gå bra.
Jag beställde en kattlucka idag som heter Sureflap och är med microchip. För säkerhets skull köpte jag till en monteringsadapter, ifall det behövs.

Jag blev lite osäker på detta med metall eftersom det hus vi bodde i tidigare hade tjocka metall/stålblock i dörren. Det gick absolut inte att komma igenom. Så där fick vi använda altandörr.

Men detta ska nog gå bra 🙂.
 
Redigerat:
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Såga i den fina dörren? 😫 Kan du inte sätta kattluckan i väggen jämte dörren?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Såga i den fina dörren? 😫 Kan du inte sätta kattluckan i väggen jämte dörren?
Den vägg tjockleken tror jag inte kattluckan klarar.
 
  • Gilla
Malin Johansson5 och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Såga i den fina dörren? 😫 Kan du inte sätta kattluckan i väggen jämte dörren?
Jag tror också att väggen är för tjock. Tyvärr får det bli hål i fina dörren... 🤷‍♀️
 
M Malin Johansson5 skrev:
Jag tror också att väggen är för tjock. Tyvärr får det bli hål i fina dörren... 🤷‍♀️
Ja, jag förstår. Har ingen kattlucka, men en liknande dörr som din och skulle inte vilja såga i den, men jag förstår att det är ett måste. Lycka till, hoppas missen blir nöjd! 😄
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Tänk på att kattluckan bygger lite på dörrbladet så placera helst kattluckan i den halvan som gångjärnen sitter i om möjligt så slipper du gå emot luckan när du öppnar dörren.
Jag satte min dumt nog i mitten av dörrbladet något som inte var helt genomtänkt då jag har vägg på sidan innanför dörren (korridor) samt sätt den lite lägre än vad som rekommenderas i instruktionsboken då det blir lite högt annars.
 
Redigerat:
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, jag förstår. Har ingen kattlucka, men en liknande dörr som din och skulle inte vilja såga i den, men jag förstår att det är ett måste. Lycka till, hoppas missen blir nöjd! 😄
Tack! Ska jag vara ärlig är kattluckan lika mycket för mig som för katten. Jag blir väckt en massa gånger på natten för katten vill in och ut. Så även om det svider så är det värt att "förstöra" dörren. 😉
 
  • Älska
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.