Hej,

vi står i färd med att köpa en gammal gård från 1800-talet som är i totalt behov av helrenovering. Skalet är väldigt fint med allt inne måste ut. Den tidigare ägaren, en gammal man, hade flera katter som under lång tid kissat inomhus och inne luktar det väldigt starkt av ammoniak. Undrar om någon har erfarenhet av att ha köpt något liknande, eller haft problem med amoniak doft och hur ni i så fall fick bort det om ni fick bort det?

Det är ett stenhus och inte speciellt mycket organiskt material som kommer att finnas kvar när allt är utrivet, förutom takbjälkar.

Så om ni har erfarenheter av amoniak-doft från kattkiss tas det tacksamt emot.

Många tack
Jacob
 
De flesta inom saneringsbranschen har bra medel för att få bort sådana lukter på riktigt. Kolla om du kan få tag på något sådant.
 
  • Gilla
Amatören_Österlen
  • Laddar…
Ärvde ett hus för drygt 10 år sedan där flera rum hade kiss som gått ner genom parkett och lister.
Rev bort golv och lister och i två rum fick isolering slängas, tog hederlig oljefärg och målade reglar med efter ordentlig tvätt såklart.

Ny isolering, golv och lister gjorde att 98% av stanken försvann, sålde huset men ingen reagerade på att det fanns en ”förnimmelse” av lukt från kattkiss, kanske var jag som upplevde det.

Hursomhelst blev det en jäkla massa arbete och kostnader för allt nytt material.

Det är min erfarenhet.
 
J Jeppson skrev:
Ärvde ett hus för drygt 10 år sedan där flera rum hade kiss som gått ner genom parkett och lister.
Rev bort golv och lister och i två rum fick isolering slängas, tog hederlig oljefärg och målade reglar med efter ordentlig tvätt såklart.

Ny isolering, golv och lister gjorde att 98% av stanken försvann, sålde huset men ingen reagerade på att det fanns en ”förnimmelse” av lukt från kattkiss, kanske var jag som upplevde det.

Hursomhelst blev det en jäkla massa arbete och kostnader för allt nytt material.

Det är min erfarenhet.
Tack för dina erfarenheter. Tänker att om man river ut allt och behåller väggar (som är av sten) så torde det funka om man vädrar och sen tvättar/slipar etc. Kanske sätter det sig psykologiskt över tid om man renoverat för länge i det. Men det är ju något man kan påverka :)
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Bikarbonat är en utmärkt luktborttagare. Du kan köpa förpackningar på ca 1-5 kg. Strö ut rikligt eller blanda m vatten och spraya. [länk]
KÄnns bra att veta om doft fortfarande finns kvar när allt är utslitet. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.