Hej och hå.

Är en person som verkligen gillar katter, vi bor på landet ca 1,5 km till byn. helt för oss själva.
Från byn kommer det en okastrerad hankatt som ställer till en massa besvär.
Vi har 7 katter själva, alla är kastrerade men denna katt har gått på 4 av våra katter. 1 av dessa har vi fått ta till veterinär pga av skadorna. Resten har, tack och lov klarat sig utan vård men haft läskiga skador.
Vi kommer inte nära katten och jag vet inte vad vi ska göra.
Så fort man visar sig och den är framme så sticker den.
Vi har erbjudit oss att betala ägaren för en kastrering men det va inte av intresse, katten är en utekatt och otroligt vild
Någon som kan se en lösning på problemet?
Hade jag varit jägare så hade jag skjutit fanskapet men det går ju inte. Självklart vill jag ju inte skada katten men den skadar mina katter och jag har ingen lösning, frukansvärt frustrerande.
 
Låna en grävlingsfälla av någon jägare och fånga den, om katten är omärkt lämnar du den till något katthem så är problemet löst.
Är den märkt gör du likadant och då får kattägaren lösa ut den mot en kostnad, och då kanske ägaren tänker till.
Tredje alternativet är att när katten är infångad ber du jagaren du lånade fällan av ta hand om den...

Jag är själv kattägare och har fångat en omärkt katt som flyttade till vår gård och som fått nytt hem hos annan, då den inte gick ihop med vår egen.
 
  • Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
A
P Pappa1986 skrev:
Hej och hå.

Är en person som verkligen gillar katter, vi bor på landet ca 1,5 km till byn. helt för oss själva.
Från byn kommer det en okastrerad hankatt som ställer till en massa besvär.
Vi har 7 katter själva, alla är kastrerade men denna katt har gått på 4 av våra katter. 1 av dessa har vi fått ta till veterinär pga av skadorna. Resten har, tack och lov klarat sig utan vård men haft läskiga skador.
Vi kommer inte nära katten och jag vet inte vad vi ska göra.
Så fort man visar sig och den är framme så sticker den.
Vi har erbjudit oss att betala ägaren för en kastrering men det va inte av intresse, katten är en utekatt och otroligt vild
Någon som kan se en lösning på problemet?
Hade jag varit jägare så hade jag skjutit fanskapet men det går ju inte. Självklart vill jag ju inte skada katten men den skadar mina katter och jag har ingen lösning, frukansvärt frustrerande.
Ni kan vända er till kommunen så skickar de en jägare att skjuta katten.
Det gör kommunen här med katter som blivit för vilda, för då räknas de som vild katter.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
galento
mikethebik mikethebik skrev:
Låna en grävlingsfälla av någon jägare och fånga den, om katten är omärkt lämnar du den till något katthem så är problemet löst.
Är den märkt gör du likadant och då får kattägaren lösa ut den mot en kostnad, och då kanske ägaren tänker till.
Tredje alternativet är att när katten är infångad ber du jagaren du lånade fällan av ta hand om den...

Jag är själv kattägare och har fångat en omärkt katt som flyttade till vår gård och som fått nytt hem hos annan, då den inte gick ihop med vår egen.
Som Mikethebik skriver funkar en grävlingfälla , har fått katt i den ett par
gånger. Är kattägare själv men efter ha läst TS bekymmer och att även
erbjudit betalning för kastrering hade jag nog valt Mikethebik,s tredje
alternativ lite diskret.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Karlia
Finns det något katthem i närheten du kan ringa och prata med? Sedan ca ett år tillbaka ska utekatter vara förhindrade från att föröka sig okontrollerat - för hankatter innebär det kastrering.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag är inte då säker på att man kan tolka regelverket så.

Tyvärr har ju aktiv avel inte direkt förbättrat hälsan hos våra husdjur.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Karlia
Hur tolkar du det här om hannar inte ska kastreras? För honkatter finns p-piller, någon form av injektion finns för hankatter. Men de ska inte kunna föröka sig fritt.

Jag kan själv tycka att avel inte alltid är av godo. Men med katter blir det tyvärr ibland oönskade ungar som inte tas om hand.

Textcitat från Jordbruksverket om att utomhuskatter bör vara kastrerade för att förhindra okontrollerad förökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia Karlia skrev:
Hur tolkar du det här om hannar inte ska kastreras? För honkatter finns p-piller, någon form av injektion finns för hankatter. Men de ska inte kunna föröka sig fritt.

Jag kan själv tycka att avel inte alltid är av godo. Men med katter blir det tyvärr ibland oönskade ungar som inte tas om hand.

[bild]
Är väl skillnad mellan "bör" och "ska"....

/ATW
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
B
Karlia Karlia skrev:
Hur tolkar du det här om hannar inte ska kastreras? För honkatter finns p-piller, någon form av injektion finns för hankatter. Men de ska inte kunna föröka sig fritt.

Jag kan själv tycka att avel inte alltid är av godo. Men med katter blir det tyvärr ibland oönskade ungar som inte tas om hand.

[bild]
"... bör vara kastrerade ..."
Låter mer som rekommendation än ett krav :thinking:
 
B breakman skrev:
"... bör vara kastrerade ..."
Låter mer som rekommendation än ett krav :thinking:
Bör betyder att de ska kastreras om du inte kan visa att du säkerställt på annat sätt att de inte förökar sig eller ställer till med saker, tex genom kemisk kastrering eller en säker inhägnad (då de ju inte rör sig fritt).

Samma missförstånd som Coronarekommendationerna. Bör betyder inte att man gör som man vill, utan att det finns lite valfrihet i hur du uppfyller kravet.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Samma missförstånd som Coronarekommendationerna. Bör betyder inte att man gör som man vill,
Jo i Sverige betyder dessa så kallade "regler" eller "rekommendationer" precis det! ;):cry: Nu pratar jag naturligtvis inte om de begränsningar som har stöd i lagstiftningen utan om övriga "rekommendationer".
 
P Pappa1986 skrev:
Vi kommer inte nära katten och jag vet inte vad vi ska göra.
Inte ens inom "skotthåll" för en vattenslang. Om du lyckas få den att förstå att den är ovälkommen och att din fastighet inte är något trevligt ställe kanske den väljer andra områden.
 
Vattenspridare kopplad till en rörelsevakt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker om katter, haft 7-8 stycken under årens lopp.
Men den här vilda katten, även om den har en ägare går säkerligen inte att placera på ett katthem pga att den är ohanterlig.

Katten måste på något sätt åtgärdas. Det är inte rimligt att katten, hittills skadat 4 av era katter.

Jag skulle testa att ringa och prata med kommunjägaren. Om den är så vild kan man kanske få den avlivad. Problemet är att katten uppenbarligen har en ägare.

Såvitt jag vet är det numera Länsstyrelsen som utövar tillsynen. Dit kan man också ringa. LS borde i ett sådant här fall bestämma att katten kastreras eller avlivas.
 
Här kimmer en liten uppdatering. tack för alla svar, tipd och råd.
Är visst många i byn som har problem med denna katt, många katter som likt våra behövt uppsöka veterinär.
Katten har inte varit hos oss på typ 2 veckor så det är positivt iaf och troligen har kanske ägaren kastrerat eller har något annat hänt men vet jag mer så uppdaterar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.