Jag har en katt, som inte är av typen "det finns inget dåligt väder".
Samtidigt är han inte road av att sitta inne, vilket resulterar i att jag får släppa in och ut hon otaliga gånger varje dag.
Jag kan redan nu stoppa er, kattlucka är inget alternativ, av flera skäl.
Jag tänkte att man kanske kunde bygga ett litet krypin på altanen.
Så, nu eftersöker jag lite brainstorming.
Än så länge har jag tänkt: En fyrkantig låda, med en lucka. En isolerad del, och en öppen.
Som en liten hundgård. Eller en icke-triangulär kaninbur.
Har även tänkt tanken på att bygga en större dynlåda, och kombinera detta med ett litet kryp in.
 
Denna är ganska populär. 20mm cellplast i botten verkar duga. Är väl typ 60x40cm

Ritad skiss av byggprojekt med måttangivelser och isoleringsdetaljer, framifrån och uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun katthus med svart tak på 60x40 cm storlek och 20 mm cellplast isolering, med en katt som tittar fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Har haft samma funderingar och tänkt kopiera nåt sånt här hus
Ett isolerat tvåvåningskatthus med trappa, balkong och en katt som tittar ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den va lite mer avancerad än mitt spillvirkeshus
 
Det här huset sitter våra katter gärna i.. Både vinter och sommar. Tror det känns tryggt då de har full koll på omgivningen. Katt ligger i ett hemmabyggt kattskjul av frigolit och trä med plexiglasskiva, täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katt i hålet på ett hemmagjort frigolit- och trähus med plexiglasskiva, sittandes på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggt av brorsan i frigolit, trä och en plexiglasskiva.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Hade ju tänkt att bygga nån tjusig koja av trä men inte sjutton blev det så. Det blev en snabb budget variant av en kattong istället.
Klädd med vaxduk, fönster av ett plastlock, frigolit och en dyna i botten.
Svart katt sover på handgjord kattkoja av kartong med vaxduk och plastfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord kattkoja av kartong med vaxduk och plastfönster, en katt sover ovanpå och en annan inne i kojan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den blev så omtyckt så fick göra en till men fick duga med genomskinlig plast som fasad på den.
Katt som sover i hembakad koja av kartong, vaxduk och plast, med synlig dyna och fönster av plastlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag har byggt två olika hus när jag haft brist på annat, mycket uppskattat av katterna.

Handbyggt katthus i blått placerat på ett vått trägolv utomhus i skymningen, med en upplyst fönsterruta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handbyggt rött katt hus i trä på en veranda, designat som ett miniatyrhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort katt hus i trä med öppet tak och uteplats, placerat framför en rödmålad stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lotta1968 och 15 till
  • Laddar…
Rasmus Mikkola Rasmus Mikkola skrev:
Jag har byggt två olika hus när jag haft brist på annat, mycket uppskattat av katterna.

[bild] [bild] [bild]
Jättefina katthus! Får jag låna bilderna till www.pankpraktikan.se? Och i så fall vill du att jag skriver med ditt namn? Vänligen Anna
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
annalisa annalisa skrev:
Jättefina katthus! Får jag låna bilderna till www.pankpraktikan.se? Och i så fall vill du att jag skriver med ditt namn? Vänligen Anna
Hej!
Tack så mycket!
Du får absolut låna dem, skriv gärna namnet med!
 
Rasmus Mikkola Rasmus Mikkola skrev:
Hej!
Tack så mycket!
Du får absolut låna dem, skriv gärna namnet med!
Tackar :D
 
Har också byggt ett katthus och använde inspiration härifrån så jag tänkte att jag skriver lite om hur jag gjorde så kanske nån kan ha nytt av det.

Vår katt bor ute året om och när vi gjorde om kring husbygget försvann den gamla platsen hon bodde på.
När vi fick iordning uteplatsen tyckte vi att det vore trevligt om hon bodde så vi kan se varann.
Inspirerad av bilder här och en ritning på katthus från Göteborgs katthem skissade jag ihop en egen variant.
Som vanligt har jag svårt att halvgöra saker så det blev kanske lite overkill.
För att vi ska kunna se varann ville vi att huset skulle ha fönster. Flera i tråden här hade skrivit att deras katter accepterade hus med fönster så vi chansade.
Fönstren är riktade utåt så hon kan se ut på tomten och inåt så hon och vi kan se varann.
I de beskrivningar vi sett på katthus har man använt 50-70mm isolering så fönstren behövde också vara isolerade eftersom de blev en rätt stor del av fasadytan.
Att beställda isolerade 2-glasmoduler var ganska billigt så det gjorde jag.

För att minska antalet värmebryggor struntade jag i reglarna som många ritningar haft och limmade ett ytterskal av plywood. Isoleringen blev 70mm frigolit med 5mm luftspalt mot ytterskalet så att det inte ska mögla.
Hemmagjort isolerat katthus under konstruktion med synligt fönster och skumisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterkasetterna satte jag i en ram med tätningslister mot fasadskivan så att det inte kommer vatten mellan.
Insidan är omålad masonit på väggar och innertak.
Hemmagjort isolerat katthus av trä med insatta isolerade fönsterkassetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att inte all värme ska blåsa iväg satte jag in en kattlucka.
Eftersom jag inte visste hur tätt huset skulle bli och jag ville inte riskera dålig luft
så det behövdes nån slags ventilation.
Självdrag verkar fungera rätt bra om man har en temperaturskillnad så det fick det bli.
Ett tilluftsrör vid golvet som suger in luft underifrån och ett frånluftsrör vid taket.
Tanken med tilluft under var att det inte skulle blåsa rakt igenom huset vid kraftiga vindar.
Nät i båda rören för att inte få getingbon.
Luftningen i fasaden bakom isoleringen har också nät undertill av samma skäl.
Grönt isolerat katthus med isolerglasfönster, eluppvärmd platta och kattkorg synligt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset ställdes på stoppklossar för dörrhandtag för att få upp det lite från marken så att väggarna inte drar vatten vid regn eller snö. Ska sätta en lite plåt nedtill också har jag tänkt.
Det lägre fönstret är riktat ut mot tomten och det högre in mot huset. Katthuset står utanför våra ganska stora köksfönster så nu kan vi se varann bra.

Eftersom hennes gamla kattkorg var rätt dåligt isolerad hade vi tidigare lagt en liten eluppvärmd platta under den. Hon var väldigt förtjust i att ligga på den så den fick bli golvvärme i huset.
Plattan var mindre än golvet i huset så jag la aluminiumfolie under plattan för att sprida ut värmen och golvklinkers ovanpå. Klinkern jämnar också ut värmen både över ytan och över tid. För att det inte skulle bli för varmt i huset satte jag en rumstermostat som fick styra värmeplattan. Termostaten sattes på 7 grader.

Katten stormtrivs i huset och verkar inte alls tycka att glaset gör henne utsatt. När hon sover kurar hon ner sig i korgen och syns knappt alls.
Eftersom termostaten lyser när den värmer har vi märkt att hon är extra förtjust i att vara i huset när golvvärmen är på.
Vi har nu också satt in en termometer på insidan och det ser ut som huset konstant håller ca 10 grader.
När det yttertemperaturen kryper under 5 minus har jag sett att temperaturen sjunker under 10 så jag blev lite nyfiken på hur mycket energi huset behöver för att kunna hålla värmen.
Eftersom det finns utmärkta beräkningsprogram på nätet för sådant roade jag mig med att göra en energiberäkning för katthuset :crysmile:
http://www.energiberakning.se/Effek...=BEN2&16=&17=&18=&19=&20=&21=&24=1&63=&25=2&2

Det visade sig att huset behöver 80w vid DVUT men de 20w nuvarande värmeplattan har får räcka tills katten klagar. Huruvida energiberäkning.se är tillförlitlig för 0,25kvm hus är en annan femma...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mnils och 9 till
  • Laddar…
Ännu en gång har jag fått tid över och uppdaterat ett av dem gamla husen.
Isolerat runt om med cellplast. Satte vindpapp och kattlucka för att undvika drag. Tanken är att sätta in nån värmekälla när jag får tid & lust.
 
  • Litet, rött och vitt hundhus med veranda på trädäck utanför ett stort hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Lotta1968 och 11 till
  • Laddar…
Rasmus Mikkola Rasmus Mikkola skrev:
Ännu en gång har jag fått tid över och uppdaterat ett av dem gamla husen.
Isolerat runt om med cellplast. Satte vindpapp och kattlucka för att undvika drag. Tanken är att sätta in nån värmekälla när jag får tid & lust.
Riktigt stilig!
Med hjul, smart så man städa!
Har kattluckan behörighetskontroll?
Saknar bara en utelampa😀
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Rasmus Mikkola Rasmus Mikkola skrev:
Ännu en gång har jag fått tid över och uppdaterat ett av dem gamla husen.
Isolerat runt om med cellplast. Satte vindpapp och kattlucka för att undvika drag. Tanken är att sätta in nån värmekälla när jag får tid & lust.
Den katten bor finare än vad jag gör...
Vad ligger hyran på och kan man ställa sig i bostadskön?😁
 
  • Haha
Robin Lindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.