Hejsan
Våra katter har slutligen hamnat i katthimlen och jag kikar lite på vårt parkettgolv
Det har med åren slitits en del där katterna gått fram och tillbaka till kattluckan.
Undrar om det finns något mirakelmedel eller olja som man kan förbättra denna delen av golvet med? Resten av golvet är i bra skick för att vara från 60-talet. Behöver inte se som nytt ut, men kan man förlänga livslängden på denna lilla bit av golvet vore det ju schysst...
Eller är det en omfattande renovering av hela golvet som krävs med slipning+oljning?

Trägolv med fiskbensmönster, slitet med repor och fläckar, inomhusbelysning, delvis skuggigt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med fiskbensmönster; slitage synligt; varma bruna toner; inomhusbelysning; ingen synlig möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga ådror och skuggor, möblerben, och glittrande partiklar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust trägolv, fiskbensmönster, slitage, reflexer från fönsterljus, inomhusmiljö, kartong syns i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Icke sliten del:
Trägolv, möbelben, gardinkant, del av stolsrygg, naturligt ljusinsläpp, inomhus, bostadsmiljö, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har någon idé om det går att lösa dom lokala slitna delarna eller måste verkligen hela golvet renoveras?
 
Slipas och lackas.
Enbart del av golvet eller hela beror på vilket utseende som accepteras.
 
A AndersS skrev:
Slipas och lackas.
Enbart del av golvet eller hela beror på vilket utseende som accepteras.
Tack för svaret
Vardagsrummet innehåller b.la kamin och stort piano... att slipa hela golvet är ett projekt större
Bryr mig inte om nyansskillnader så länge golvet håller.

Finns det några bra guider eller instruktioner på hur man skulle kunna göra detta? T.ex så att man inte får en tydlig kant utan kan kanske jämna ut det lite
Måste man hyra in en sån golvslip eller kan man göra det med en vanlig slipmaskin man har hemma?
 
kanske täcka med en snygg matta?
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
G gaia skrev:
kanske täcka med en snygg matta?
N naikon skrev:
Hejsan
Våra katter har slutligen hamnat i katthimlen och jag kikar lite på vårt parkettgolv
Det har med åren slitits en del där katterna gått fram och tillbaka till kattluckan.
Undrar om det finns något mirakelmedel eller olja som man kan förbättra denna delen av golvet med? Resten av golvet är i bra skick för att vara från 60-talet. Behöver inte se som nytt ut, men kan man förlänga livslängden på denna lilla bit av golvet vore det ju schysst...
Eller är det en omfattande renovering av hela golvet som krävs med slipning+oljning?

[bild][bild][bild][bild]


Icke sliten del:
[bild]
Glädjs över minnena du fått från dina bortgångna vänner...
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av "fix av" fiskbensparkett.
Den var helt nylaggd och så blev det vattenläcka i taket; Gips revs ner på golvet och det trampades omkring så golvet såg ut som...
Repigt som attan men dock inte så missfärgad/gråhärochdär som er.
Först rengöra ordentligt och få till rätt "färg" på trät därefter körde jag en vända med

"Bona Refresher för Trägolv".​

Golvet blev som nytt. Detta underhållslack täcker repor fenomenalt bra.
(Vi rengjorde golvet även med Bonas produkter.)
 
Inneskor.
 
D datpsu skrev:
Inneskor.
Jag har ingen egen erfarenhet men föreställer mig att det är svårt att få katter som inte längre är i livet att använda inneskor och jag tror heller inte att inneskor kommer kommer göra de slitna delarna mer lika det övriga golvet.
 
  • Gilla
  • Haha
Edvuld och 14 till
  • Laddar…
Möbelpolish kan fungera. Jag räddade ett parkettgolv med MP52. Resultatet var över förväntan.

Edit: inga katter var inblandade, bara många års normalt slitage.
 
M marka skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet men föreställer mig att det är svårt att få katter som inte längre är i livet att använda inneskor och jag tror heller inte att inneskor kommer kommer göra de slitna delarna mer lika det övriga golvet.
Kombinationen katter och inneskor (oavsett om katterna är i livet eller ej) låter som det är rätt problematiskt om du frågar mig. Katter är ju inte kända för att vara samarbetsvilliga.
 
  • Gilla
EllinorLag och 2 till
  • Laddar…
I intel74634 skrev:
Glädjs över minnena du fått från dina bortgångna vänner...
Fina ord. Sorgen ligger än för nära, Majsan har legat vid min sida varje dag i sjutton år från att jag var 12 år till 29 nu. Det är rätt tomt nu...
D daniel_ahlen skrev:
Min erfarenhet av "fix av" fiskbensparkett.
Den var helt nylaggd och så blev det vattenläcka i taket; Gips revs ner på golvet och det trampades omkring så golvet såg ut som...
Repigt som attan men dock inte så missfärgad/gråhärochdär som er.
Först rengöra ordentligt och få till rätt "färg" på trät därefter körde jag en vända med

"Bona Refresher för Trägolv".​

Golvet blev som nytt. Detta underhållslack täcker repor fenomenalt bra.
(Vi rengjorde golvet även med Bonas produkter.)
Jättebra tips, ser ju perfekt ut! Skulle kunna köpa och i alla fall prova på en liten del och se resultatet. Som sagt så är viss nyansskillnad inte hela världen, utan vill mest att det ska se lite fräschare och hålla ett antal år till.
T TommyC skrev:
Möbelpolish kan fungera. Jag räddade ett parkettgolv med MP52. Resultatet var över förväntan.

Edit: inga katter var inblandade, bara många års normalt slitage.
Tack för tipset! Ska definitivt spana in detta. Kan ju som sagt i alla fall prova på en liten del och se om det funkar.
..
 
  • Älska
SusoDus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.