Har precis köpt ett hus och tyvärr har vi upptäckt att vår tomt är toalett för minst 5 katter. Någon som har tips hur man får bort dem från oss?
 
  • Gilla
Häljarp
  • Laddar…
Vattenpistol?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Välkommen till livet utanför lägenheten. Vattenpistol, jaga iväg eller det effektivaste; acceptera verkligheten och lev med läget
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Om det är ett litet begränsat område, kan specialmedel hjälpa. Det finns i olika utföranden, men det som funkat bäst hos oss är en form av små lerkulor med stark citrondoft (borde man kunna fixa själv till en bråkdel av butikspriset). Doften håller i sig några dagar ( om det inte regnar) och verkar vara otrivsamt för katterna. Annars är det väl skrämsel med vatten, ljus eller ljud, som kan få djuren att förstå att de inte är välkomna.
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Eller skaffa en egen katt (helst inte en fegis) vad jag märkt på mina tomter, så verkar Inga katter bajsa på sin egen tomt.

Har inte testat denna variant ännu.
 
Dobermann?

Nej jag skojar bara, har själv två kattfröknar, och ingen av grannarna klagar.
Tvärt om, de får hjälp att hålla mössen borta från sina stall.

Vad gör katterna för skada egentligen?
Barnens sandlådor skall man säkra vet jag, för toxoplasmos, som djuren kan sprida med avföringen, kan orsaka ögonskador på barnen. Så numera har man ofta lock på småbarnens sandlådor.
 
  • Gilla
per s och 4 till
  • Laddar…
D
Sätt upp en webbkamera. Sedan skickar du ett kravbrev till ägarna, att du kommer fakturera för återställande av mark varje gång katten förstör.
I annat fall installera en IR-detektor och koppla den till en siren... jävligt jobbigt men efter ett tag så kommer de undvika platsen då de lär sig att det blir oljud.
Håller med om att de håller mössen borta, men å andra sidan förstör de rabatter genom sitt konstanta skitande och grävande.
 
  • Gilla
haglunddaniel
  • Laddar…
Snailman
KnockOnWood skrev:
Dobermann?

Nej jag skojar bara, har själv två kattfröknar, och ingen av grannarna klagar.
Tvärt om, de får hjälp att hålla mössen borta från sina stall.

Vad gör katterna för skada egentligen?
Barnens sandlådor skall man säkra vet jag, för toxoplasmos, som djuren kan sprida med avföringen, kan orsaka ögonskador på barnen. Så numera har man ofta lock på småbarnens sandlådor.
De skiter i rabatter och sand, gärna närmast huset där det är torrast. När det sen blir regn och du går ut i trädgården så undrar du varför det stinker bajs överallt.

Men det kan du knappast känna till, eftersom dina katter inte bajsar hemma utan hos dina grannar. ;)

De verkar också släpa med sig kropparna av möss och gnagare, som de lämnar hos mig (grannen)
 
Redigerat:
  • Gilla
Häljarp och 4 till
  • Laddar…
C
Fånga katterna och för dem till någon djurskyddsförening.
 
  • Gilla
Häljarp och 3 till
  • Laddar…
De där med egen katt fungerar inte för oss iaf..
När han fått alla andra katter o sluta skita i vår trädgård, så börja han själv.
Bajsar ner hela gräsmattan.
Inte så kul när man har barn
 
  • Gilla
Häljarp och 2 till
  • Laddar…
Snailman skrev:
...
De verkar också släpa med sig kropparna av möss och gnagare, som de lämnar hos mig (grannen)
À propos detta med möss...
Våra katter fångar nog möss varje dag. Ibland tar de med dem hem bara för att.

I förmiddags var en av katterna helt tokig bland våra skor och stövlar i hallen.
Hon försökte krypa in i en av mina stövlar, typ snowjogging.
Jag vände och skakade på den andra stöveln. Inget hände.

Sen tog jag stöveln som hon försökte komma in i och skakade den.
Ut föll en död mus.

När jag hittar sånt slänger jag ut mus-liket genom trädgårdsdörren,
och katten far efter som en torped. Sen äter hon inte mycket mer den dagen :p
 
  • Gilla
Kickan42
  • Laddar…
I detta ämne finns många trådar som kan pågå hur länge som helst. De som är för katter och de som är emot. Den ena sidan lyckas sällan övertyga den andra!
 
  • Gilla
andreascarlsson och 4 till
  • Laddar…
Henri skrev:
I detta ämne finns många trådar som kan pågå hur länge som helst. De som är för katter och de som är emot. Den ena sidan lyckas sällan övertyga den andra!
Det behövs inte övertygas något, av gammal hävd gör katter i princip som de vill och ägaransvar finns inte.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Minkfälla och wiskas kan nog funka. Sen tar du med både katten och skiten till grannen.........men behåll fällan, kan gå åt igen :wow:
Vill man vara nitisk hör man av sig till kommun, de kan besluta om åtgärder, trots att kattägare inte har "strikt ansvar", men vem f-n orkar med sånt jibbirijabbiri.
Ett annat bra tips är att prata med ägarna när man väl vet vem som äger katten, tyvärr kan det vara svårt för ägaren att tala med katten dock.
 
  • Gilla
Häljarp och 1 till
  • Laddar…
När min katt började utforska omvärlden fick han ett GPS halsband så att jag kunde ha koll på vart han var. Framförallt eftersom han varit innekatt hela sitt liv och vi var lite oroligt för hur han skulle reagera.

I enheten kan man sätta upp geofences så att själva halsbandet piper/låter om katten är i fel zon. Om det är praktiskt användbart vet jag inte, testade aldrig.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.