Vad ska man tro om husdjurstoleranta passiva ir-detektorer och katt? Katter klättrar ibland och vanligen brukar väl detektorerna generellt vara alltmindre förlåtande ju högre upp från golvet man kommer.

Så, hur stor kissekatt tål generellt en husdjursdetektor sådär kanske 1-1.5m upp? Fem kg, tio..? Eftersom ir-signaturen varierar med behåring och bakgrund och man även kan fundera över detektorns uppbyggnad och montering undrar jag också om det finns någon slags standard som gör olika fabrikat jämförbara.

Är alltså fabrikat A:s husdjurstolerans om 20kg lika med fabrikat B som också hävdar 20kg, eller räknar varje tillverkare på sitt eget sätt?

Problemet om man skulle köpa trådlöst är ju att köpt är köpt och att man inte kan byta detektor eftersom de är systemunika...
 
Nu pratar vi larm va?

Vi hade husdjursdetektorer från g4s och de har efter många om och men bytts ut till vanliga istället. Det funkade helt enkelt inte trots att våra hundar inte vägde mer än hälften av tillåten vikt.

Så njaaaa är min erfarenhet. Vet dock ej om det funkar bättre med andra märken.
 
  • Gilla
barfotalasse
  • Laddar…
Securitas sa hos oss att det är samma däckare dom byter bara lins. Har inte haft ett fellarm på tre år. Rätt vild katt.
 
  • Gilla
barfotalasse
  • Laddar…
Frågan är väl om den kommer att larma när den ska för en människa?
 
Micke620 skrev:
Frågan är väl om den kommer att larma när den ska för en människa?
Om det inte är en väldigt liten tjuv som kryper omkring på golvet så skall det nog funka. Normalt sett är känslighet och lobhöjd det som skiljer. Våra går att koppla om mellan husdjursläge och vanligt.
 
Om du byter lins så förändrar du detektorns synfält, det vill säga tar bort områden, sen spelar det ingen roll om det är en katt hund eller inbrottstjuv som inte syns,
Men ju större objekt desto större chans att du syns,.

Jag skulle tro att det är zonen rakt nedanför detektorn (krypzonen ) som maskas,
Det naturliga är ju att en katt kommer nära underifrån, via en hylla eller nåt.
Därför ser inte detektorn nedåt efter linsbyte.
Men det svåra är ju att hitta balansen, tolerera det du inte vill att den skall larma för och samtidigt larma när den ska, den ser ju inte skillnad på katt, hund eller tjuv
 
Micke620 skrev:
Om du byter lins så förändrar du detektorns synfält, det vill säga tar bort områden, sen spelar det ingen roll om det är en katt hund eller inbrottstjuv som inte syns,
Men ju större objekt desto större chans att du syns,.

Jag skulle tro att det är zonen rakt nedanför detektorn (krypzonen ) som maskas,
Det naturliga är ju att en katt kommer nära underifrån, via en hylla eller nåt.
Därför ser inte detektorn nedåt efter linsbyte.
Men det svåra är ju att hitta balansen, tolerera det du inte vill att den skall larma för och samtidigt larma när den ska, den ser ju inte skillnad på katt, hund eller tjuv
Stämmer, precis så dom sa. Har provat vid flera tillfällen och jag är för stor :)
 
Någon som vet om det finns ett standardiserat sätt beräkna "vikt husdjurstolerans"?

Någon som har fler PIR monteringstips än:
Inte där endast detektorn kan bli uppvärmd, inte snett, inte för lågt, för högt, där synfältet är kortare än halva räckvidden.
Inte riktad mot eld, värmekällor, ventilationssug, fläktkanaler, solbelysta fönster, smala dörröppningar -spec inte om det finns tempskillnader mellan rummen.
Inte mot trappor om djur ska gå där, eller mot möbler där djur kan hoppar upp i detektorns känsliga zon eller närmare detektorn än 1-1,5 meter.

Så att det som ska detekteras passerar framför detektorn istf går rakt mot/från den.
Så att iaf några detektorer bevakar även varandra.
Så att pir med kamera gärna riktas medljus.

Finns det mer man ska undvika med passiva ir? (Verkar som om kombidetektorer (y) regerar om man verkligen ska få vara helt utan falsklarm -eftersom det verkar vara nästan är omöjligt montera en pir helt optimalt. -Eller?)
 
Har en kompis som hade problem med ett Powermaster Complete och en Tax.
När hösten kom hoppade Taxen upp i möblerna och trots husdjursimmun detektor så löste larmet ut. På Visonics husdjursimmuna detektorer så fungerar det tydligen bra efter golvet men inte högre upp. Han fick montera en detektor ytterligare i samma rum fast i andra hörnet av rummet. Sedan parsynkroniserades dessa två sektioner så bägge måste lösa ut larm inom 30 sekunder för att ett larm skulle aktiveras. Då löstes hans problem.
Jag har ett Powermaster-10 som det inte varit några problem med katten trots att jag bara har en detektor i varje rum. Bra att veta att om problemet uppstår kan jag montera en detektor ytterligar i samma rum och få problemet löst.
Jag har monterat den detektor jag har så den inte ser fönsterpartiet utan innanför ca 0,5 meter samt ryggen på vardagsrumssoffan:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.