Hej, i en lång följetong med ett sättningsföretag som "lätt" skulle åtgärda en sättnings på mitt hus har det nu blivit en historia som spänner mer än ett år. Kommer vara vag av olika anledningar. Det har inte gått så bra och det ser inte ut som det kommer bli bättre. Varenda vägg i huset är snart sprucken och jag börjar bli rädd för att bo kvar. Det är tyvärr inte ett flexibelt trähus jag har. Tyvärr flera våningar.

Tänkte ringa och höra med försäkringsbolaget jag har för huset på måndag om råd. Jag tvivlar på att det går att sälja i nuvarande skick. Men är det någon annan som vet vad jag möjligtvis skulle kunna ta mig till? Jag är relativt säker på att vi kommit till vägs ände med sättningsföretaget och vill nu mest minimera mina förluster. Vad kan jag kräva av sättningsföretaget? Huset är helt förstört, kanske? Jag vet inte hur mycket tegelväggar får spricka.


Jag är rätt neurotisk just nu eftersom sprickorna växer, väggar deformeras och man kan höra hur saker knäcks på daglig basis, nya sprickor ses kanske var 5e dag. I ärlighetens namn försöker jag undvika titta nuförtiden. Jag hade en struktör här för några månader sedan och då var det lugnt, men mycket har hänt sedan dess. Svårt att få tag i struktörer och jag vill bara sluta behöva rodda i såhär sjukt svåra grejer. Sättningsföretaget kan jag inte lita på heller. Sälja med friskrivningsklausul för 20% av marknadsvärdet?
 
Oj. Det låter inte bra, men vad har hänt på så kort tid?
I vanliga fall är jag emot de ofta förekommande råden att ta dit en konstruktör/besiktningsman för vilken struntsak som helst. Men här verkar det mer än lovligt befogat. Dels för att ha dokumentation på skadorna inför en eventuell process mot firman, för det låter som om de gjort mer skada än nytta. Samt att i möjligaste mån lugna dig, ifall det inte är så farligt som du befarar.
Hur som helst vore det nog klokt att inte sälja kåken i panik utan invänta den mer kunniges råd, för ibland ser saker värre ut än de är.
 
I Intet skrev:
Oj. Det låter inte bra, men vad har hänt på så kort tid?
I vanliga fall är jag emot de ofta förekommande råden att ta dit en konstruktör/besiktningsman för vilken struntsak som helst. Men här verkar det mer än lovligt befogat. Dels för att ha dokumentation på skadorna inför en eventuell process mot firman, för det låter som om de gjort mer skada än nytta. Samt att i möjligaste mån lugna dig, ifall det inte är så farligt som du befarar.
Hur som helst vore det nog klokt att inte sälja kåken i panik utan invänta den mer kunniges råd, för ibland ser saker värre ut än de är.
Haft både besiktningsman och struktör på besök i maj, då var allt ok. Sen har åtgärder skett och helvetet har förändrats. Har samtidigt jobbat arslet av mig på huset, men allt verkar meningslöst. Att få hit struktör är skitsvårt och endast lyckats få hit en via en entreprenör som kände en privat. I mina trakter vill inte struktörer ta i privatkunder med tång ens. Men att jag ska behöva lösa alla jävla problem som sättningsföretaget åsamkar är ju också helt sjukt. Vill fan stämma dom, flytta ur huset och sen bo i lägenhet i 5 år så jag slipper helvetet med hus. Över två år av stress nu, helt förstörd. Därav skrivande från sängen kl. 04:15.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.