Hejsan,

Omman har gjort bort sig rejält och verkeligen valt fel färg till fogen och det gått 24 timmar - hur får man bort fogen och med vad utan att skada sitt fina Fired earth-kakel?
Jag är verkeligen upprörd.......det mesta verkar gå snett nu när man är på gång med sitt kök! Summan av lasterna är konstant och har det mesta gått på räls tills nu så........
 
Lugn lugn....ingen panik nu va ;)

Det jag tycker du borde göra är att skrapa bort fogen med ett verktyg som har som taggar på sig (vet inte vad den heter, som en rasp ungefär. Då är det bara att skrapa bort fog så pass att du kan foga om med den nya fogen.

Jag har för mig att man brukar göra så om man har en spräckt platta som man ska byta ut, eller om man har gammalt kakel där fogen blivit dålig, men vill ha kvar kaklet.

Fogkrats heter den, finns på Sigro för 44 spänn :)
 
Om ni hade tänkt att färgen skulle bli mörkare finns det särskild fogfärg att köpa som man enkelt lägger på. Den är väl egentligen tänkt att användas för att fräsha upp gammal fog men fungerar lika bra till att ändra färgen på ny fog. Bra mycket enklare än att ta bort den gamla fogen.
 
Uhuuu ....fogen skulle vara mycket mycket ljusare - det är ljust kakel! Nu ser man bara 'schackrutor'....kan det fungera att krafsa bort den trots 24 timmar? Utan att skada kaklet?
 
om kaklet klara av det så använd outspädd klinkersyra på fogen låt den vara ett par dygn sen är det bara att dammsuga
 
eson skrev:
om kaklet klara av det så använd outspädd klinkersyra på fogen låt den vara ett par dygn sen är det bara att dammsuga

...och glöm inte att använda syrabeständiga gummihandskar.....? ;)
 
Men sådana handskar har jag lyckligtvis - få se - vi är nu helt eniga hemma - fogen måste BORT! Stay tuned.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.