Hej!
Vi har ett järn/manganfilter som enligt bild (lägger även in länk till den produkt jag tror vi har).

https://www.billiga-vattenfilter.co...er-manganfilter/jarnfilter-jm-44a-automatiskt

Vi har nyligen bytt hydropress då förra var sönder. Efter bytet har vi har lite problem med lukt och smak. Detta har avtagit med tiden men nu smakar vattnet järn vilket det inte gjort innan, men det kommer och går lite. Det är inte missfärgat och lämnar inga avlagringar.

Har nyligen skapat en annan tråd och fick med hjälp av er fart på tanken att det är filtret och inte den nya hydropressen som spökar.

Min fundering är följande:
Trycket har ställts in så att det är bra mycket högre nu än vad det var innan, då det var extremt lågt pga kass hydropress.
Kan det vara så att backspolningen fungerar sämre nu när vi har ett högre tryck, eller att vattnet generellt renas sämre i filtret på grund av just trycket? Jag har försökt googla runt men blir inte klokare.

Vi har bara ägt huset sedan slutet av maj. De tidigare ägarna bodde i huset cirka 4 år innan oss och menade att de någon gång under denna tiden bytte/fyllde ny Katalox. Vet inte hur gammal själva behållaren är.

Kan det vara så jävla illa att Kataloxen är ”slut”? Ska ju hålla 5-10 år. Aldrig känt järnsmak i vattnet innan och känns som ett extremt udda sammanträffande att detta uppstår i samband med hydropressbyte och att vattentrycket höjts rejält.
 
  • Blå järn- och manganfiltertank med svart bas och kontrollpanel högst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycket bör inte spela någon roll om du inte har någon luftinjektor som är tänkt att syresätta vatten när pumpen arbetar... om det fins luftinjektor så kan högre tryck och låga strömningshastighete försvåra insuget av luft.


För att din filter skall fungera så måste det finnas tillräckligt med syre i vattnet, det andra är att pH får inte vara för lågt - lite över pH 7.5 för järnet och tom. pH 8.5 om manganet skall fällas ut ordentligt.

Om pH är för lågt så behöver du en avsyrningsfilter (praktiken en flaska till liknande som du redan har som fylls på med mer eller mindre halvbränd dolomit-kalk) före avjärningsfiltret.

Mängden löst syre vet jag inte om de det ingår i standard vattenprov och det är väldigt lätt att kontaminera provet och syrehalten blir högre i analysen om det tex. blir en liten luftbubbla kvar i provflaskan och att provvattnet hälls upp på sådan sätt att det exponeras med luft och halten vid analysen blir då högre än den verkliga nivån i brunnen.

möjligen kan man själv experimentera med testkit för akvarier att mäta syrehalten i vattnet, och är det väldigt lite syre i vattnet innan filtret så är det en förklaring till varför avjärningen fungerar dåligt.

kit som jag tänker på är liknande https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.240.19635/jbl-pro-aquatest-o2-test-syre

och för pH är förmodligen https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.240.1463/jbl-pro-aquatest-ph-test-3-10 att börja med så man ens vet om man är över eller under pH 7.

sedan finns det andra kit för närmare noggrannare analys som https://www.olibetta.se/jbl/proaquatest-ph-74-90 när det är i området pH 7,4 - 9

och vid surare vatten som pH 6,0 -7.6 https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.240.18149/jbl-pro-aquatest-ph-test-60-76

fast - det börja glesa ut på inköps-källor av outgrundlig orsak - förut kunde man köpa allt på tex. hornbash men det glesar ut i sortimentet... och tetra:s kit är inte alls lika bra...

En riktig pH-mätare med glassensor är från typ 1200:- och upp, kräver kalibreringsvätskor och underhållsvätskor och är något man kan överväga om man mäter pH ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.