Hej.
Jag är ny här, fann detta forum idag av en ren slump då jag googlade på någonting helt annat.
Jag fann detta ställe väldigt intressant, med mycket matnyttig information, fina tips och tankar. En hel del att spara för kommande projekt osv.
Så jag tänkte att som min första post beskriva hur mitt hus skall komma att se ut den dagen då det är ett faktum.
Jag hoppas att här där jag har postat min tråd är det rätta stället för det!

Nåväl.
Jag har kollat aktivt efter hus sedan 2007, jag har åkt runt, besökt, vart där på visning och även åkt dit både före och efter för att känna in området och omgivningen, prata med folket som bor därikring.
Jag har ännu tills idag inte funnit mig det huset som verkligen tilltalar mitt hjärta och min själ, eller rättare sagt, ja, jo det har jag, men de husen har jag inte råd att köpa... ;)

Jag har en kompis som köpte ett nytt hus på Husknuten i Göteborg för ett par år sedan. Han och hans familj som består av 2 vuxna och 3 barn plus ett bonusbarn som är hemma lite då och då.
Det innebär att som mest så rör det sig 6 personer i det huset.
Det finns i entren en toalett med dusch och på andra våningen ett stort badrum med separat dusch, bastu, badkar och dubbla handfat. Tvättstugan är så liten att man förundrar sig över hur de fick in maskinerna i det rummet. Dessa våtrum är alla som finns i hela huset.
En stressig vardagsmorgon när alla skall iväg samtidigt, så har kompisen sagt det att det är ingen ide att försöka komma in på dass överhuvudtaget, så han borstar tänderna i diskhon i köket.
Det här huset som faktiskt är rätt så stort då det har 2 allrum och 5 sovrum där ett fungerar som kontor, ett rejält kök osv. är just detta hus med sina badrum totalt felbyggt.

Det som är det jobbiga med min situation med att ha tittat på så många hus som jag har gjort. Det är att jag har blivit kräsen. Jag vet idag exakt hur mitt hus skall komma att se ut i sin planritning.
Tittar jag på ett hus på hemnet, så har det kommit till det läget att jag ej längre tittar på huset, jag tittar på tomten, dess läge och dess omgivning och dess utsikt. Hur stor är tomten och vad finns på granntomten. Jag kollar dock på huset och främst då dess planritning. Men om jag börjar flytta väggar på den ritningen, då är det bara att lägga ner. Då är det bättre att riva och bygga nytt!
Min lista är tung och den väger en hel del och framför allt så kostar den en förmögenhet att färdigställa exakt så som jag vill ha det.
Så läs lite med glimten i ögat. Men beakta att mitt framtida boende är så långt ifrån ett kataloghus det bara kan komma.

För det första så söker jag helst efter en gård som är typ 120. Där det finns befintliga bygglov för stall, ekonomibyggnader, maskinhall, verkstad och framför allt ett stort och bekvämt hus.
Helst är gården en skogsgård med mycket skog runt omkring. Fördelen med det är att området inte är stadsplanerat och krav på framtida bebyggelse är inte så hårt ansatt som inne i stan.
När det gäller i tättbebyggt område, så kan jag väl säga så här mycket att om jag vill köpa mig ett radhus så köper jag mig ett radhus, för alla tomter under 1000 kvm är för mig radhus. För att fastigheten ens skall vara den minsta attraktiv för mig, så är den minst 5000 kvm och helt friköpt.

Vidare så finns det inga lastande servitut som kraftledningar, genomfartsvägar, eller annat av hävd vunnen rätt. Det går alltså ingen kraftledning oavsett strömstyrka tvärs över fastigheten inom 1 kilometer från boningshuset. Vidare så går det ingen järnväg inom hörbart avstånd från fastigheten, likaså med hårt trafikerad väg som motorväg eller liknande. Det finns ingen skola eller dagis i närheten med 7 ton skrikande ungar in på knuten. Det gränsar inte till någon militäranläggning eller tung industri som en grusgrop etc.

Nu kommer vi då till huset. Och huset är ett handikappanpassat hus utan trösklar och med breda dörrar, om huset är i flera våningar, så är huset förberett med hiss allternativt trapphiss. Jag skall inte behöva bli tvungen att flytta därifrån bara för att jag blir gammal eller rullstolsburen...
Och jag säger så här. Ett sovrum = ett badrum, två sovrum = två badrum. Det innebär att varje sovrum har sitt högst alldeles egna och mycket privata badrum. Master sovrum har ett något större badrum med en toalettstol med duschslang och en pissoarholk, separat dusch, badkar, dubbla handfat och skön avslappningshörna, eventuellt även ett sminkbord som även kan dubbelfungera som frisörsplats.
På varje våningsplan så finns det en separat gästwc. Och vid huvudentren så är den toaletten försedd med en dusch för husdjur.
Tvättstugan är stor och rejäl med mycket skåp och bänkar, där finns ett rejält torkskåp allternativt ett torkrum, dubbla maskiner och centrifug. Tvättho och bra plats för strykning. Egen utgång till trädgården.
Vidare så har vi klädkammare. Varje sovrum har sin egna klädkammare, inga garderober, utan riktiga rum där man går in i och där ens kläder hänger snyggt och prydligt med god översyn.
Vid huvudentren så finns det en stor klädkammare där familjen har alla sina ytterkläder, skor och annat välbehövligt. Utanför den kammaren finns det en hatthylla främst avsedd för gäster att hänga sina kläder på.
Husets kök är stort och rejält och matsalen är integrerat med köket, så alltså en stoor matplats där!
Vidare så finns det ett rum i huset som har en dörr in och helt utan fönster. Detta rum är husets biosalong, utrustat efter konstens alla regler för att vara så bekvämt som det bara är möjligt.
Ovan beskrivning är huset jag tänker mig i stora drag.
Tillkommer på planritningen gör ju vardagsrum, gillestuga, bastu med spa, och annat behövligt.

Jag kommer inte hitta detta hus i Sverige, tomten möjligtvis, men knappast huset.
Så jag måste bygga mig ett eget helt och hållet utifrån min egna design.
Jag har tittat på en del sajter i Usa där det finns husritningar.
Och just detta hus är en klar favorit för mig, det har allt och lite till.
http://www.theplancollection.com/house-plans/home-plan-23319
Frågan är bara var jag kan finna mig den tomten som kan tillåta mig att bygga just detta hus eller liknande på.

Det var allt för nu!
Tack för mig - Hej!
 
Inga kompromisser här inte:)
Lycka till!
 
  • Gilla
peroande och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara att konsultera Google maps el likn och välja ut ställen som passar in i din kriterielista. Sedan kontakt med Lantmäteriet el vem som nu har förteckningen över landets fastigheter, (fastighet = markområde => vem som äger marken, och betyder inte att det finns ett hus), för att få reda på vem som är markägare. Sedan är det bara att ringa och fråga om vederbörande kan tänka sig att stycka av en tomt och sälja. Sikta förslagsvis på svårbrukbara marker såsom en mindre friliggande fastighet, svårutnyttjade hörn och spetsar i markgränser, berg i dagen etc. (Tänkte skriva våtmark/sumpskog men kom på att det är direkt olämpligt/dumt att bygga på sådan mark.)

Alla har vi väl vårat önskeboende och önskeliv. Tyvärr är det bara ett fåtal förunnat att realisera sina drömmar. Verkligheten brukar bestå av anpassning efter verkligheten och idel kompromisser. Men mål och drömmar behöver man ha.
 
Tja, det är väl antagligen därför jag fortfarande bor kvar där jag bor!?
Men nä, någon Zlatan-metod tänker jag inte göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.